פיטורים ללא שימוע

פיטורים ללא שימוע – מה זה אומר

חובת השימוע לפני פיטורים עוגנה בפסיקה של בית-הדין לעבודה. לא קיים חוק בנושא ולכן במקרים רבים הנושא מעורפל ולא ברור למה העובד זכאי במקרה שהוא מפוטר ללא שימוע.

יש הבדל גדול בין עובד שעבד תקופה קצרה, מספר ימים או מספר חודשים – והוא מפוטר ללא שימוע – לבין עובד שעבד עשרות שנים והוא מפוטר ללא שימוע. במקרה הראשון לא בטוח שכדאי להגיש תביעה כלל, ואילו במקרה השני הנסיבות עלולות להיות חמורות ועשויות לאפשר לעובד לקבל פיצוי משמעותי מהמעסיק שפיטר אותו ללא שימוע.

מה זה שימוע

שימוע זו למעשה שיחה, שמתנהלת בין המעסיק לבין העובד. במהלך השיחה המעסיק שומע את העובד ומאפשר לו להתבטא ולשכנע שאין לפטרו. אם העובד מסכים ורוצה בפיטורים אין טעם בשימוע והעובד רשאי לוותר על הליך השימוע.

השימוע יכול להיעשות גם בכתב, אם העובד מסכים לכך.

השימוע מתחיל בזימון בכתב שהמעסיק צריך למסור לעובד, ובו פירוט של הסיבות שבגללן נשקלת האפשרות לפטר את העובד, וכן את מועד השימוע ומי יהיה נוכח בו.

המעסיק צריך לנהל פרוטוקול של עיקרי הדברים שנאמרו בשימוע ולמסור אותו לעובד.

מכתב פיטורים ללא שימוע

במקרים רבים, מעסיקים מוסרים לעובד מכתב פיטורים ללא שימוע. לעתים למסירת המכתב מתלווה שיחה, בה מסביר המעסיק לעובד מה הסיבות לפיטורים. שיחה זו אינה שימוע כדין, ועל כן במקרים אלה מדובר למעשה בפיטורים שלא כדין.

פיטורים ללא שימוע פיצוי

ככל שמדובר בעובד ותיק יותר וככל שגילו של העובד מבוגר יותר – כך ייטה בית-הדין לעבודה לפסוק פיצוי גבוה יותר לעובד שפוטר ללא שימוע.

במקרים קיצוניים מאוד בית-הדין לעבודה עשוי לפסוק פיצוי של 6 עד 12 משכורות. 

בשנים האחרונות שינה בית-הדין לעבודה את שיטת הפיצוי ובמרבית המקרים כבר לא נפסק פיצוי לפי מספר משכורות אלא כסכום אחד כולל. ככלל, קבע בית-הדין הארצי לעבודה, שהפיצוי לא יעלה על 30,000 ש"ח. אך לכלל זה חריגים רבים ובמקרים המתאימים ניתן לקבל פיצוי גבוה מכך.

כאשר מדובר בעובד שעבד תקופה קצרה ופוטר ללא שימוע – ברוב המקרים הפיצוי לא יעלה על משכורת אחת או שתיים, או לחילופין כ-30,000 ש"ח.

מה בין פיטורים ללא שימוע לפיטורים שלא כדין

פיטורים ללא שימוע הם בהגדרה פיטורים שלא כדין. זאת, מאחר שהיתה חובה לערוך שימוע והוא לא נערך. 

פיטורים שלא כדין זו הגדרה רחבה יותר לכל מקרה של פיטורים לא תקינים. גם פיטורים עם שימוע יכולים להחשב פיטורים שלא כדין, אם השימוע לקוי ולא תקין או אם הפיטורים הם על רקע אסור כמו אפליה.

פסקי דין בנושא פיטורים ללא שימוע ופיטורים שלא כדין

להלן מספר פסקי דין שניתנו בתיקים בהם ייצגנו לקוחות בבית הדין לעבודה:

עובדת IBM שפוטרה לאחר כ-36 שנות עבודה זכתה בפיצוי של כ-170,000 ש"ח

פיצוי בסך של 25,000 ש"ח על פיטורים שלא כדין

פיצוי בסך של 15,000 ש"ח בגין אי עריכת שימוע כדין

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן