חוק הטיפים – הסכם עבודה למלצרים

זכויות עבודה של מלצרים

בקשר לזכויות עבודה של מלצרים, וכל עובד אחר ששכרו משולם על ידי תשר ("טיפים") – חשוב לזכור כי עובדים אלה זכאים לכל זכויות העבודה ככל עובד. בין היתר: החובה לשלם שכר מינימום, להפריש כספים לקרן פנסיה, ולשלם דמי הבראה, נסיעות, שעות נוספות וכדומה.

בפסק דין של בית-הדין הארצי לעבודה שניתן בחודש מרץ 2018 (פסק דין בעניין קיס ובודה) נקבע כי טיפים שמקבל מלצר (או כל עובד אחר שמקבל טיפים) – ייחשבו כשכר עבודה לכל דבר. המשמעות היא, שהמעסיק יחוייב לשלם זכויות מלאות – פנסיה, פיצויי פיטורים וכל יתר הזכויות – על בסיס השכר שכולל את כל הטיפים.

 אין מדובר בחוק שנחקק בכנסת, ולכן אין זה "חוק הטיפים", אלא מדובר בפסיקה מחייבת של בית-הדין הארצי לעבודה.

ההסדר חל מחודש ינואר 2019, בלבד.

עם-זאת, המעסיק רשאי להגיע להסדר חוזי אחר עם העובד, לפיו המעסיק ייקח חלק מהטיפים ויעשה בהם שימוש לתשלום פנסיה או מיסי חובה שחלים על העובד – אבל בשורה התחתונה כל שקל שנשאר בכיס של העובד הוא שכר שמחוייב בזכויות.

פסק-דין זה עושה סדר בשתי סוגיות שהתפתחו בפסיקת בתי-הדין לעבודה ב-20 שנים האחרונות:

1. המעסיק לא צריך לשלם שכר לעובד כל עוד הטיפים עולים על שכר מינימום. עד פסק דין זה, הטיפים יכלו להיחשב כשכר עבודה רק בתנאים שונים, כגון רישומם בספר טיפים ובקופת המסעדה וכדומה. מעתה, טיפים הם שכר, בכל מקרה. כמובן, אם הטיפים לא מגיעים לכדי שכר מינימום (במקרים נדירים יחסית) – המעסיק חייב להשלים את השכר לגובה של שכר מינימום.

2. הטיפים ייחשבו כשכר לצורך תשלום זכויות. עד פסק דין זה הטיפים לא נחשבו כשכר לצורך תשלום זכויות אלא במקרים חריגים שלא היו לגמרי ברורים, ובדרך-כלל מלצרים הרוויחו שכר גבוה יחסית אך קיבלו פנסיה ופיצויים לפי שכר מינימום, אם בכלל.

למעשה פסק-דין זה עושה סדר חד וברור בעולם דני העבודה בענף המסעדות.

בכל שאלה בנושא זה כדאי לפנות לייעוץ אצל עורך דין לענייני עבודה » 

מה כדאי למעסיקים לעשות לנוכח פסק הדין בעניין הטיפים

1. עובדים ותיקים שימשיכו לעבוד לאחר חודש ינואר 2019 – שכרם שהיה בדרך-כלל שכר מינימום "יקפוץ" לשכר שכולל את הטיפים, ובכך ישפיע באופן דרמטי על חישוב פיצויי הפיטורים של אותם עובדים. עניין זה ניתן לשינוי ותיקון באמצעות חוזים מתאימים. משרדנו מעניק שירות בנושא.

2. המעסיק רשאי "לקחת" חלק מהטיפים ולעשות בהם שימוש. העניין חייב כמובן להיות כפוף לחוקי המס הכלליים. כדאי ללמוד את השינויים שנערכים בענף ולהיערך בהתאם, גם כאן באמצעות חוזים מתאימים שיוסכמו על כלל המלצרים. 

3. הכלל הבסיסי והחשוב ביותר הוא לפנות לעורך דין על מנת לנסח מחדש הסכם עבודה למלצרים.

חתימה על חוזה עבודה טיפים

משרדנו נותן ייעוץ משפטי וכן שירות של עריכת חוזה עבודה למסעדות או מקומות עבודה אחרים, כאשר מדובר בשכר שמשולם גם על בסיס טיפים. מדובר בתנאי עבודה מורכבים, אשר אם לא דואגים מראש להחתמה על חוזה עבודה מסודר, הדבר מוביל לתביעות יקרות מצד עובדים.

שאלות מיסוי – מס הכנסה ומע"מ

ככלל, כאשר המעסיק נוטל אליו חלק מהטיפים, מדובר בהכנסה החייבת במס. עם, זאת, אם המעביד עושה שימוש בהכנסה זו למתן תגמולים שונים לעובד – כגון פנסיה וכדומה, הרי שההכנסה הופכת להיות הוצאה, ומתקזזת, וכך המעסיק אינו משלם מס הכנסה עודף.

בנושא המע"מ יש מחלוקת גדולה בין ענף המסעדות לרשות המסים. שכן, אם ההכנסה שמפיק המעסיק מהטיפים תחוייב במע"מ, המסעדות ייפגעו, שכן השכר של העובד אינו חייב במע"מ, וכך המעסיק יצטרך לספוג כ-15% מהסכום לתשלום למע"מ. בעניין זה קיים מאבק ארוך בין ארגוני המסעדות לרשות המסים, ויש להתייעץ בעניין עם רואה חשבון.

מספר סוגיות שלא קיבלו תשובה מלאה בפסק הדין

1. בסעיפים 8 ואילך בפסק הדין דובר על נושא המיסוי. בפסיקה של בית-המשפט העליון נקבע שהמעסיק לא צריך לרשום בספריו את ההכנסות מטיפים. אם עתה הוא חייב לשלם זכויות על בסיס הטיפים, ואם בין היתר הוא רשאי לעשות שימוש בטיפים לצורך תשלום מיסים וניכויים לעובד (סעיף 10 ב' לפסק הדין) – ממילא הוא חייב לרשום בספרים את הסכום. שהרי הוא לא יכול לקחת כסף ולעשות בו שימוש אם הוא לא רושם אותו. לא מצאתי התייחסות בפסק הדין. כפי הנראה מאחר שבית הדין לעבודה לא דן בשאלות מס.

2. לא דובר על נטל הוכחה ולא ברור מהחקיקה הנוכחית מי צריך להוכיח את שיעור הטיפים. העובד או המעביד? האם טוען הטענה צריך להוכיח (העובד) או שהמעסיק שלא ניהל רישומים ותלושים תקינים – בהנחה שברור שהעובד קיבל טיפים. לדעתי המלצרים צריכים לדאוג לרישום מלא – של המעסיק או בעצמם, ולשמור אותו לכל מקרה – ובמקביל המעסיקים צריכים לנהל את הדברים באופן תקין כדי להמנע מתביעות עתידיות.

3. מלצר שעובד מספר שנים, ובחודש ינואר 2019 השכר ה"אמיתי" שלו קופץ משכר מינימום לשכר גבוה הרבה יותר שכולל את מלוא הטיפים – לפי מה מחושבים פיצויי הפיטורים שלו? בפסק הדין אין תשובה. אם לפי השכר החדש, וכך הגיוני, כדאי לכל המסעדות להחתים את העובדים על הסכם שיגן עליהם בהקשר זה.

מאמרים נוספים בדף ייצוג מעסיקים » 

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן