איך לבחור עורך דין

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print

איך לבחור עורך דין

וואו. צריך עורך-דין. יש בעיה משפטית, או עסקת מקרקעין, או שמישהו חייב לך כסף. אז אין ברירה. צריך עורך-דין. אז איך לבחור עורך דין? איך מתחילים?

סקר שוק

כמו בכל החלטה או הוצאה משמעותית – להתחיל בסקר שוק. קודם כל לגבי איכות עורך-הדין, ההתמחות שלו, הניסיון שלו; ולאחר-מכן, גם שאלת המחיר חשובה.

סקר השוק מתחיל באיתור מספר עורכי-דין, דרך המלצות ודרך שיטוט באינטרנט. ניתן לקרוא על עורך-הדין, להתרשם מנסיונו, ממקרים קודמים בהם ייצג ומהמלצות חיוביות או שליליות בגוגל, פייסבוק ואתרים נוספים.

בהרבה מאוד מקרים תופתעו לגלות שעורכי-דין נותנים תשובות שונות לאותה שאלה. שזה לא ישמע לכם מוזר או מפתיע. האם לא יצא לכם לשמוע תשובות סותרות מאינסטלטור? או חשמלאי? אז למה שזה לא יקרה אצל עורכי-דין? להפך, דווקא במקצוע עריכת-דין שהוא מורכב ומופשט יותר, שכולל גם פן משפטי טהור, גם צד טקטי, גם צד כלכלי ולעתים גם צד פסיכולוגי וניהול סיכונים – אין שום סיבה שלא תשמעו תשובות שונות וסותרות מכמה עורכי-דין לאותה סוגיה.

לכן, חשוב מאוד להוועץ ביותר מעורך-דין אחד, ולבדוק את היכולת שלו להשיב לשאלות הרלוונטיות ולנמק את תשובותיו, ולתת תמונה בהירה של המצב המשפטי. כשתשמעו תשובות אחרות מעורך-דין אחר – תבדקו עם אותו עורך-דין מדוע תשובותיו שונות ממה ששמעתם קודם. 

אינכם צריכים להיות מומחים במשפט, אבל כדאי שתנסו להבין היטב לפחות את המקרה שלכם, על-מנת לתפור לפתרון את עורך-הדין הנכון.

עורך דין שהגעתם אליו דרך המלצה

במקרים רבים אנשים מעדיפים עורך-דין שחבר או מכר קרוב המליץ עליו, מאשר כזה שמאתרים באופן עצמאי דרך פרסום או דרך האינטרט. עם-זאת, חשוב לזכור שהעובדה שמישהו המליץ לכם על עורך-דין לא מבטיחה שעורך-הדין הזה הוא הנכון, המקצועי והמנוסה לטיפול בעניין שלכם. יתכן שהוא היה נכון למקרה של חברכם, אך הוא אינו מתאים למקרה שלכם. לכן, גם במקרה כזה כדאי וחשוב לבצע במקביל סקר שוק ולבחון את המצב עם עורך-דין נוסף אחד לפחות.

במקרים רבים מגיעים למשרדנו לקוחות אשר טופלו על-ידי עורך-דין אחר, באופן לא מקצועי – ולעתים אפילו באופן רשלני – ואנו נאלצים לבצע מקצה שיפורים, לאחר שחלק מהנזק כבר לא ניתן לתיקון.

עלויות שכר טרחה של עורך דין

ישנם מספר תחומים – כמו תביעות נזק גוף כתוצאה מתאונת דרכים, או מיצוי זכויות מול ביטוח לאומי – אשר החוק מגביל את שכר הטרחה של עורך-הדין המטפל בתקרה מקסימלית. למשל, במקרה של ייצוג בתאונת דרכים, שכר הטרחה המקסימלי שעורך-דין רשאי לגבות הוא 8% (במקרה של פשרה) ועד 13% (במקרה של פסק דין) בצירוף מע"מ.

ברוב תחומי המשפט – פלילי, משפחה, עבודה, מקרקעין, משפט אזרחי, חוזים ועוד – אין מגבלה חוקית על שכר-הטרחה המבוקש. כל עורך-דין מבקש שכר-טרחה בהתאם לנסיונו ורצונו. גם עניין זה כדאי לבדוק בטרם מסכמים עם עורך-דין.

בתחום דיני העבודה, למשל, מקובל ששכר הטרחה של עורך-הדין יהיה בשיעור אחוזים שהוא בסדר גודל של 15% עד 25% מסכום התביעה. אם כי כל מקרה נבחן לגופו, בהתאם למורכבות, וכמובן שכל עורך-דין רשאי לדרוש שכר טרחה אחר.

קראו כאן עוד בנושא שכר טרחה עורך דין דיני עבודה ובנושא כמה עולה מכתב מעורך דין.

ההמלצה שלי: לא לחסוך בעלויות עורך-דין. כמובן, לא בכל מקרה וללא גבול, אך לא לנסות לחסוך 1,000 או 2,000 ש"ח. לא בחוזה מקרקעין ולא בייצוג בתביעה. הליכים משפטיים הם הליכים מורכבים מטבעם. הם נתונים להפתעות ומהמורות. רק עורך-דין מנוסה – שבדרך-כלל יהיה לא הזול ביותר – ידע להתמודד עם כל סיטואציה ולהפיק את המיטב עבור הלקוח. לכן, קודם כל לבחור עורך-דין מנוסה, אמין ומקצועי, ורק לבסוף לחשוב על העלות הכספית. במקרה זה אין מדויק מהמשפט השגור: "זול עולה ביוקר".

פגישת ייעוץ ראשונה

במקרים שיש לפניך תביעה גדולה (שבה אתה תובע או נתבע), או הסכם מורכב, מקובל שהפגישה הראשונה עם עורך-הדין היא ללא תשלום. מדובר בפגישת הכרות, שבה הלקוח מתרשם מעורך-הדין, עורך-הדין נותן את רשמיו לגבי המקרה וכן הצעת מחיר. 

במקרים מורכבים מאוד, או לחילופי במקרים קטנים שלא צפויים להוביל לתביעה משמעותית או תיק גדול, בדרך-כלל עורך-הדין יבקש תשלום עבור הפגישה. 

במקרים מורכבים: לא לחשוש לשלם לעורך-הדין עבור הפגישה הראשונה. כך, תבטיחו שעורך-הדין יקדיש יותר זמן ותשומת לב לנושא ויתן לכם תשובה יותר מדוייקת כיצד כדאי לפעול. לא לחסוך במקרה זה, כי תיק קשה ומורכב עומד לפניכם.

במקרים קטנים: בדרך-כלל כדאי לבחור את עורך-הדין לאחר בדיקת המלצות ושיחה קצרה בטלפון. לא יותר מכך. פגישת הייעוץ כבר תהיה כרוכה בתשלום בהתאם לנושא.

כמה כללי אצבע נוספים לבחירת עורך דין

– לבדוק כמה שנות ניסיון יש לעורך-הדין (בדרך-כלל עדיף עורך-דין עם 10 שנות ניסיון לפחות)

– לבדוק האם מי שיטפל בתיק זה עורך-הדין שנפגש אתכם, בעל המשרד, או עורך-דין שכיר ולא מנוסה שעובד במשרדו

– לבדוק האם עורך-הדין עוסק רק בתחום אחד שבעניינו פניתם אליו, או בתחומים רבים. כמובן שמי שעוסק בתחום אחד בלבד צפוי שיהיה מנוסה הרבה יותר מעורך-דין שהוא בגדר "כלבויניק"

ליצירת קשר לשיחת ייעוץ עם עורך-דין אורי שאבי – פנו אלינו באחת מהדרכים:

בטלפון – 03-6091103. אנו משתדלים לענות מייד או לכל המאוחר בתוך שעה
בוואטסאפ – 0506767945ניתן ליצור קשר בוואטסאפ, ולהשאיר פרטים לחזרה
בטופס צור קשר – ניתן להשאיר פרטים ליצירת קשר בטופס שנמצא בצד שמאל או למטה ואנו ניצור קשר בהקדם.

במייל – [email protected]. ניתן ליצור קשר במייל, ולהשאיר פרטים לחזרה

משרדנו עוסק בתחום דיני העבודה. ניתן לפנות אלינו בכל נושא משפטי אחר, ונשמח לתת לכם המלצה על עורך-דין מעולה


לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן