ייצוג מעסיקים בחקירה והליך ביקורת משרד העבודה

הרקע החוקי להליך ביקורת משרד העבודה על מעסיקים

בשנת 2002 חוקק חוק להגברת האכיפה של דיני העבודה. חוק זה מסמיך את משרד העבודה (משרד התמ"ת או הכלכלה לשעבר) להסדיר ולאכוף את הפיקוח על חוקי העבודה בישראל. משרד העבודה מבצע ביקורות אצל מעסיקים במקומות העבודה ומוודא שחוקי העבודה מיושמים באופן תקין אצל העובדים של המעסיק.

איך מתבצעת ביקורת משרד העבודה

המבקרים של משרד העבודה עלולים להגיע במפתיע, באופן יזום ואקראי או בעקבות תלונה של עובד כלשהו. המעסיק נדרש להמציא מסמכים שונים – תלושים, הסכמי עבודה וכדומה – על-מנת להוכיח שאין הפרה של חוקי העבודה של עובדיו.
החוקרים של משרד העבודה יבדקו שהמעסיק לא מפר את חוקי העבודה ובהם: חוק שכר מינימום (תשלום שכר מינימום לכל אחד מהעובדים), חוק הגנת השכר (בין היתר תקינות תלושי השכר), הפרשות לפנסיה במועד, מסירת הודעה בכתב על תנאי עבודה לעובדים ועוד.

בדרך-כלל נעשית בדיקה אקראית של חלק מהעובדים או של כל העובדים של המעסיק. בדרך-כלל נעשית בדיקה רטרואקטיבית של תקופה של שנה לאחור, כך שלא ניתן לתקן את הליקויים שכבר נעשו, כי הכל ייבדק באופן שלא ניתן להסתיר את מה שכבר נעשה שלא בהתאם לחוק.

לאתר משרד העבודה – הגשת תלונה על מעסיקים

ביקורת שכר וזכויות עובדים

בביקורת של משרד העבודה, נדגמים חלק מעובדי החברה וחוקר מטעם משרד העובדה בודק את תשלום השכר והזכויות של אותם עובדים.

בין היתר נבדקים תקינותם של הזכויות והמסמכים הבאים:

– תלושי שכר

– דוחות נוכחות

– הפקדות לקרן פנסיה

– תשלום דמי הבראה

– תשלום דמי חופשה

– קיומו של מסמך הודעה על תנאי עבודה 

מה על מעסיק לעשות במקרה של ביקורת או חקירה

קודם כל כדאי להיערך מראש באופן מסודר עם עורך דין לענייני עבודה. אם המעסיק ידע שהוא מעסיק את כל עובדיו באופן חוקי ומקפיד על כל חוקי העבודה באופן מלא – יוכל המעסיק להיות רגוע שכל ביקורת תעבור בשלום. בין היתר, כדאי לבצע עם עורך-דין בדיקת תלושי שכר.

בכל מקרה, חובה על המעסיק לשתף פעולה עם פעולות הבדיקה והחקירה של משרד העבודה. הפרעה לחוקר במילוי תפקידו הינה עבירה פלילית.

דבר חשוב נוסף – מרגע שמתחילה ביקורת המעסיק לא יכול לשנות את הליקויים שכבר נעשו והעניין לבטח יתגלה בחקירה. לכן, כדאי מאוד בשלב זה לפעול לתיקון הליקויים, אף שהדבר נעשה באיחור, זאת לנוכח העובדה שאחד השיקולים של משרד העבודה השיקול הדעת האם להטיל קנסוץ הוא תיקון מלוא הליקויים. לפיכך זה השלב לגשת לעורך-דין שידע לעשות זאת. מובהר שפניה לרואה-חשבון בעניין זה, או לחשב שכר, עלולה שלא להספיק, מאחר שבעלי מקצוע אלה – מקצועיים ככל שיהיו – מעורים פחות בחקירות של משרד העבודה, והנסיון מלמד שהם לא ידעו לתקן את תלושי השכר, חוזי העבודה ותנאי העבודה כפי שידע לעשות עו"ד לענייני עבודה.

בהמשך, המעסיק עשוי להיות מוזמן לחקירה במשרד העבודה. ניתן להגיע לחקירה בליווי עורך דין.

לאחר השלמת החקירה יחליט משרד העבודה האם לסגור את התיק או להטיל סנקציה.

התוצאות של החקירה

אם נקבע על-ידי משרד העבודה שמעסיק הפר חוקי עבודה כאלה או אחרים, עלול משרד העבודה לבחור לתת התראה מינהלית (אזהרה), להטיל קנסות ולעתים אף אכיפה פלילית והגשת כתב אישום נגד המעסיק. מנהל בחברה עלול להיות חשוף אישית לסנקציות פליליות עקב אחריותו לניהול העסק כחוק.
סכומי הקנסות שמשרד העבודה עשוי להטיל עשויים להגיע לאלפי עד עשרות אלפי שקלים. לא פעם נתקל משרדנו במקרים של קנסות של מעל 100,000 ש"ח!
הטלת הקנס – עיצום כספי ממשרד העבודה – על המעסיק, מפורסמת באתר משרד העבודה והיא חשופה לציבור!
על החלטות ביקורת משרד העבודה ניתן לערער – אך כדאי מאוד לא להגיע לשלב הזה, מאחר שלאחר החלטה קשה הרבה יותר להגיע לתוצאה שונה.
בכל שאלה בנושא זה או בנושא אחר הקשור לדיני עבודה אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו, או להכנס לדף ייצוג מעסיקים לקריאת מאמרים נוספים הרלוונטיים למעסיקים

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן