רצף זכויות בין מעסיקים

רצף זכויות בין מעסיקים

על-פי דיני העבודה, כאשר מעסיק מתחלף במקום העבודה, או שהחברה נמכרת לבעלים אחר – הזכויות של העובד עשויות להישמר ולהמשיך ברצף זכויות לחברה החדשה. רצף זכויות בין מעסיקים זה נכון גם ללא חוזה עבודה או הסכמה ואין צורך בהסכמת המעסיק. אף אם המעסיק מתנגד אין לכך משמעות, כפי שיוסבר בהמשך.  

חילופי מעסיקים

כאשר המעסיק מתחלף עקב הפסד במכרז של המעסיק הישן או מכירה של העסק לחברה חדשה – הותק והזכויות של העובדים נשמרות אצל המעסיק החדש. כלומר, אם המעסיק החדש יפטר את העובד בשלב כשלהו – הוא יצטרך לשלם לו פיצויי פיטורים על כל שנות העבודה, כולל על שנות העבודה אצל המעסיק הראשון. הדבר נכון גם אם מתחלפים לאורך השנים כמה וכמה מעסיקים – המעסיק האחרון אחראי לזכויות של כל שנות העבודה.

צריך לדעת שאף אם בתלוש השכר אצל המעסיק החדש כתוב במועד תחילת העבודה התאריך המאוחר – אין לכך משמעות וניתן לתבוע זכויות בגין כל שנות העבודה.

יחד עם זאת, ככל שהמעסיק שיוצא משלם לעובדים את זכויותיהם באופן מלא ומבצע גמר חשבון ותשלום פיצויי פיטורים – הוותק מתאפס ומתחיל מחדש אצל המעסיק החדש.

להבדיל מנושא פיצויי הפיטורים – בכל מה שקשור לזכויות שגדלות עם הוותק במקום העבודה – כגון דמי חופשה, דמי הבראה, תוספת ותק וכן זכויות מכוח הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה – המצב שונה. הוותק לעניין זכויות אלה לא מתאפס בכל מקרה. כאשר העובד ממשיך לעבוד במקום אחד, אף אם בוצע גמר חשבון תקין – הזכויות צריכות להמשיך להיות משולמות בתעריף הגבוה, בהתאם לוותק.

רצף פיצויים – רצף זכויות פיצויים

רצף פיצויים הוא נושא שונה מרצף זכויות. הוא אינו תלוי בהחלטתו של המעסיק לעמוד בתנאי החוק או הסכם, אלא קשור להחלטה של העובד מה לעשות עם כספי פיצויי פיטורים בעת פיטורים. 

במסגרת מילוי טופס 161 שנמסר עם סיום עבודה, העובד צריך לבחור אחד משלושה מסלולים: משיכת הכספים; או ייעוד הכספים לרצף קצבה – כלומר להפקיד אותם בקרן הפנסיה לחיסכון; או ייעוד הכספים לרצף פיצויים – כלומר להפקיד אותם אך לא לצורך פנסיה אלא לצורך משיכה עתידית יחד עם כספי פיצויים שישולמו על-ידי מעסיקים נוספים בעתיד.

כלומר, עובד יכול להחליט על רצף פיצויים בכל מקרה, גם אם הוא עובר למקום עבודה אחר לחלוטין, ולא רק במקרה של עובדה במקום אחד ובעת חילופי מעסיקים.

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן