איך מפטרים עובד

איך מפטרים עובד ומתי מותר לפטר עובד

כאשר מעסיק מעוניין לפטר עובד, עליו לעמוד במספר כללים משפטיים. הפרה של אחד הכללים עלולה לחשוף את המעסיק לתביעה כספית מצד העובד. אז איך לפטר עובד נכון? במאמר זה נסביר הכל.

בעיקרון, מותר לפטר עובד תמיד, אלא אם כן אסור, למשל כשמדובר בעובדת בהריון, או אם מדובר בפיטורים על רקע מפלה או אסור.

הליך שימוע

לפני פיטורים של כל עובד, על המעסיק לערוך לעובד הליך שימוע. להליך זה מספר כללים ושלבים עליהם ניתן לקרוא כאן במאמר זימון לשימוע.

במקרים רבים, עובדים מרגישים פגועים מכך שפוטרו. מעבר לעובדה שפיטורים עשויים לגרום לעובד למצוקה כלכלית, הדבר עשוי לגרום לעובד לפגיעה נפשית ולעוגמת נפש. לפיכך, הליך שימוע עשוי לגרום לעובד להרגיש שמישהו הקשיב לו, ולא קיבל החלטה חפוזה כלאחר-יד. עניין זה לבדו עשוי להפיס את העובד מלהגיש תביעה כספית כלשהי.

פיטורים של עובד ללא הליך שימוע תחשוף את המעסיק לתביעה מצד העובד. עצם הגשת התביעה תגרום למעסיק לבזבוז זמן, טרחה ועלויות, עוד לפני תוצאה שבה הוא עלול להיות מחוייב בפיצוי כספי לטובת העובד.

כמה זמן אחרי שימוע אפשר לפטר עובד

אין כלל כתוב בעניין זה. בדרך כלל מקובל ונכון לא לפטר באותו יום בו נערך השימוע. מאחר שאם המעסיק מחליט על פיטורים הוא צריך לעשות זאת לאחר הפעלת שיקול דעת. לכן, ניתן לפטר לאחר יום אחד, או אף מספר ימים ממועד השימוע. 

יחד-עם-זאת, יש לזכור שאין חובה לפטר לאחר השימוע, ולכן במקרה בו המעסיק לא מודיע כלום לעובד – העובד ממשיך לעבוד כרגיל. אין עילה משפטית להגיש תביעה כלשהי בעניין זה.

מכתב פיטורים, מסמכי סיום העסקה וגמר חשבון

לאחר הליך השימוע, אם המעסיק בוחר לפטר את העובד, עליו למסור לו מכתב פיטורים, טופס 161 והודעה על תקופת עבודה (מכתב בו יצויינו מועד תחילת העבודה ומועד סיומה).

לאחר סיום העבודה, יש לשלם לעובד את כל זכויותיו בתלוש השכר האחרון, ולבצע למעשה גמר חשבון.

במסגרת תלוש גמר החשבון יש לשלם לעובד את יתרת ימי החופשה השעובד לא ניצל והשלמת תשלום דמי הבראה באופן יחסי עד יום סיום העבודה. מנגד, ניתן לקזז מהתשלומים הלוואות שהעובד נטל מהמעסיק.

הודעה מוקדמת

במכתב הפיטורים, על המעסיק להתייחס לנושא ההודעה המוקדמת עד לסיום העבודה. כל עובד זכאי להודעה מראש לפני סיום עבודתו, כלומר, לזמן עבודה נוסף מרגע הפיטורים ועד מועד סיום העבודה. אורך ההודעה הינו כלדקמן:

לעובד במשכורת חודשית:

(1)  במהלך ששת חודשי עבודתו הראשונים – של יום אחד בשל כל חודש עבודה;

(2)  במהלך התקופה החל בחודש השביעי לעבודתו עד תום שנת עבודתו הראשונה – של 6 ימים, בתוספת של יומיים וחצי בשל כל חודש עבודה בתקופה האמורה;

(3)  לאחר שנת עבודתו הראשונה – של חודש ימים.

לעובד בשכר יומי או שעתי:

(1)  במהלך שנת עבודתו הראשונה – של יום אחד בשל כל חודש עבודה;

(2)  במהלך שנת עבודתו השניה – של 14 ימים, בתוספת של יום אחד בשל כל שני חודשי עבודה בשנה האמורה;

(3)  במהלך שנת עבודתו השלישית – של 21 ימים, בתוספת של יום אחד בשל כל שני חודשי עבודה בשנה האמורה;

(4)  לאחר שנת עבודתו השלישית – של חודש ימים. 

איך לפטר עובדת בהריון

על-מנת לפטר עובדת בעת הריון או בעת טיפולי פוריות (עובדת בעלת ותק של 6 חודשים לפחות) – יש צורך לקבל היתר לפיטורי עובדת בהריון מהממונה על חוק עבודת נשים במשרד העבודה.

לשם כך, יש להגיש בקשה מנומקת ולמלא הצהרה וטפסים יעודיים. 

הממונה בודקת את הטענות, משוחחת עם הצדדים, ומחליטה האם לאשר או לסרב לבקשת הפיטורים.

לפני הגשת הבקשה, כדאי לערוך לעובדת הליך של שימוע.

בכל מקרה, כדאי לנהל את הליך הבקשה בסיוע של עורך דין דיני עבודה.

איך מפטרים עובד שמחבל במכוון בעבודה כדי להיות מפוטר

עובד שמחבל במכוון בעבודה, מאחר לעבודה או מזלזל בעבודה, במטרה להיות מפוטר, ובמטרה לקבל פיצויי פיטורים ודמי אבטלה, ניתן כמובן לפטר באופן רגיל לאחר הליך של שימוע. יתכן מאוד שעובד כזה יוותר על הליך השימוע ויבקש מכתב פיטורים באופן מיידי. בהסכמה חתומה על ויתור של הליך שימוע ניתן למסור לעובד מכתב פיטורים.

לעתים מעסיקים שואלים האם ניתן לשלול מעובד כזה פיצויי פיטורים והאם ניתן לתבוע אותו על נזקים. ככלל, התשובה היא – לא! רק עובד שפעל באופן פלילי או קיצוני, למשל גנב כסף או רכוש מהמעסיק, או נקט בדרך פלילית אחרת כגון הטרדה מינית חמורה או תקיפה – ניתן לשלול ממנו פיצויי פיטורים או לתבוע ממנו פיצוי – ואף אז הדבר יהיה כפוף לביקורת והחלטה סופית של בית-הדין לעבודה.

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן