צו הרחבה בענף הבניה – זכויות עובדי בניין

מה זה צו הרחבה

צו הרחבה הוא צו הנחתם על-ידי שר העבודה ואשר מרחיב את תחולתו של הסכם קיבוצי על קבוצות עובדים נוספות, בדרך כלל בענף מסויים במשק. צו הרחבה הוא למעשה הוראה חקיקתית מחייבת. צו ההרחבה בענף הבניה מחייב את כלל המעסיקים בענף הבניה בארץ (אשר לא חל עליהם הסכם קיבוצי מיטיב אחר), על עובדיהם, ובאופן זה מיטיב את תנאי העובדים בענף, ביחס כלל העובדים במשק.

כל מעסיק שחל עליו צו הרחבה מיוחד בענף מסויים, כמו למשל צו הרחבה בענף הבניה, חייב לבדוק שהוא עומד בכל כללי הצו על-מנת למנוע תביעות עתידיות מצד עובדיו. בעניין זה כדאי לפנות לעורך-דין לקבל ייעוץ בדיני עבודה

כל עובד בניה שלא מקבל את זכויותיו כדין רשאי להגיש בעניין תביעה נגד המעסיק בבית-הדין לעבודה.

** לחץ כאן לעיון בנוסח המלא של צו ההרחבה בענף הבניה

על מי חל צו הרחבה בענף הבניה

צו הרחבה המעודכן האחרון בענף הבניה נחתם בשנת 2015. הצו חל על כל עובדי הבניין שלא חל עליהם הסכם קיבוצי אחר.

צו הרחבה בענף הבניה חל גם על עובדי שיפוצים, תשתיות ועבודות ציבוריות.

הצו אינו חל על עובדים שחתמו על הסכם עבודה אישי שנותן להם תנאים מיטיבים מאלו שנקבעו בצו.

הצו חל רק על עובדי הבנייה עצמם, ואינו חל על עובדי משרד כגון אדריכלים, מהנדסים וכדומה.

הוראות מיטיבות עם עובדי הבנייה

הזכויות המפורטות להלן הינן זכויות מיטיבות שזכאים להם עובדי בנייה בלבד, מכח צו ההרחבה בענף הבניה, ושאינם זכאים להם כלל העובדים במשק.

תשלום שכר במקרה של פגעי מזג אוויר – עובד שקיבל הוראה שלא להגיע לעבודה עקב פגעי מזג אוויר, זכאי לתשלום של 4 שעות עבודה. ביום עבודה חלקי, יהיה זכאי העובד לתשלום בעד השעות בהן עבד בתוספת 4 שעות כמפורט לעיל, אך לא יותר מיום עבודה מלא.
שכר המינימום בענף (דרגה 1) – 5,600 ₪. שכר מינימום של מנהל עבודה הוא 7,500 ₪. בכל 3 שנים העובד מקודם לדרגה הבאה, עד לדרגה 3. רמת השכר תתעדכן בהתאם לצו ההרחבה. 
פנסיה – כל עובד בענף הבניה זכאי להפרשות לקרן פנסיה מתחילת עבודתו, ולא רק לאחר חצי שנה כביתר ענפי המשק.
קרן השתלמות – מנהלי עבודה זכאים להפרשות לקרן השתלמות בשיעור של 7.5% מהשכר על חשבון המעסיק (ו-2.5% על ידי העובד). ההפרשות הינן מיום העבודה הראשון. מנהל עבודה הוא מי שיש לו תעודת מנהל עבודה ממשרד העבודה ולא די בכך שישמש כמנהל עבודה בפועל.
יתר העובדים זכאים לקרן השתלמות החל מהשנה הרביעית ואילך. שיעור ההפרשות הוא 2.5% מהשכר על ידי המעסיק (ו-1% על ידי העובד העובד). לאחר שש שנות ותק (ותק בענף ולא ותק אצל המעסיק) – השיעורים מתעדכנים.
מענק חד פעמי – עובד שמשלים קורס הכשרת מנהלי עבודה זכאי למענק של 10,000 ₪, כל עוד יעסוק בתפקיד ממנהל עבודה אצל אותו מעסיק במשך שנתיים לאחר הקורס.

הוכחת תחולתו של צו הרחבה במקרה של סכסוך משפטי

לעתים עובד ומעסיק נקלעים למחלוקת משפטית בשאלה האם צו הרחבה חל על החברה. מצד אחד העובד תובע זכויות מכח צו ההרחבה, ומהצד השני המעסיק טוען שצו ההרחבה אינו חל על החברה. 

בסיטואציה זו יש לבדוק היטב האם הפעילות העסקית של החברה ומלוא התנאים שקבועים בצו ההרחבה אכן מתקיימים בעניינו של מעסיק ספציפי.

קראו פסק דין שניתן בבית-הדין לעבודה, שדחה תביעה של עובד שתבע בהתאם לצו הרחבה בענף העץ. משרדנו ייצג את המעסיק וטענו שאין מדובר בנגרייה כי אם באולם תצוגה ומכירה של רהיטים, ולכן צו ההרחבה אינו חל על החברה. עמדתנו התקבלה על ידי בית-הדין לעבודה והתביעה בעניין צו ההרחבה נדחתה.

בכל מקרה בו אתם זקוקים לייצוג על-ידי עורך דין לדיני עבודה אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר.

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן