מכתב אזהרה לעובד

באילו מקרים כדאי למסור מכתב אזהרה לעובד

כאשר מעסיק לא מרוצה מעובד שלו, הוא תמיד רשאי לזמן את העובד לשימוע ולאחר מכן להחליט שהוא מפטר את העובד. לנוכח אפשרות זו, מעסיקים  נמנעים בדרך-כלל ממסירת מכתב אזהרה לעובדים, גם אם יש נסיבות שחשוב ונכון לעשות זאת.

מכתב אזהרה לעובד עשוי לגרום לעובד להתייחס ברצינות גדולה יותר לדרישות של המעסיק. לעתים כשדברים עולים על הכתב הם מקבלים משקל אחר והתייחסות אחרת מאשר דברים שנאמרים בעל-פה. מכתב כזה עשוי לגרום לעובד – לפעמים – לעבוד טוב יותר ולהיות מסור יותר לעבודה או להימנע מלעשות פעולות שגורמות נזק מכוון לעבודה.

מכתב אזהרה לעובד עקב אי ביצוע עבודה באופן מכוון

לעתים עובדים רוצים לסיים את דרכם בעבודה אך הם חוששים כי אם הם יתפטרו הם לא יהיו זכאים למלוא פיצויי הפיטורים. במקרים מסויימים, עובד עלול להתחיל לחבל בעבודה ולבצעה באופן לקוי במכוון – על-מנת שהמעסיק יפטר אותו.

אין זה פשוט כלל למנוע מהעובד לממש את "מזימתו". יחד עם זאת, במקרים המתאימים – במיוחד באותם מקרים שפיצויי הפיטורים הם בסכום משמעותי – כדאי למסור לעובד מכתבי אזהרה, בהם פירוט של הפעולות המכוונות והמזיקות שהעובד מבצע. התכתבות כזו עשויה לשפר את סיכוייו של המעסיק לשלול מהעובד פיצויי פיטורים, תוך טענה שהעובד חיבל בעבודה בכוונה – על-מנת להיות מפוטר.

ישנם מקרים, בהם עובדת שמצויה בהריון או טיפולי הפריה, ועל-כן לא ניתן לפטרה בקלות – מנצלת את מעמדה, ומתחילה לזלזל בעבודה באופן קיצוני, תוך שהיא בטוחה שלא ניתן יהיה לפטרה. במקרים אלה חשוב מאוד למסור לעובדת מכתב אזהרה ואף מספר מכתבים, הן על-מנת להחזיר אותה לעבודה תקינה, והן על-מנת לשמור את הזכות ולשפר את הסיכוי בהגשת בקשה לפיטורים במשרד העבודה.

במקרים אחרים, מכתב אזהרה משמש כאזהרה ממש, מפני אפשרות של עובד להתחרות בחברה שלא כדין, ליטול מסמכים או סודות מסחריים או לגרום נזק אחר למעסיק. במקרים מעין אלה כדאי להוועץ עם עורך-דין, בטרם מסירת מכתב אזהרה.

מכתב התראה לעובד עקב חוסר שביעות רצון

כאשר המעסיק אינו מרוצה מעבודתו של העובד הוא כמובן רשאי לזמנו מייד לשיחת שימוע ולשקול את פיטוריו. עם-זאת, המעסיק רשאי קודם לכן למסור לעובד מכתב התראה ובו פירוט של העניינים שבגינם הוא אינו שבע רצון. אין חובה למסור מכתב כזה, אבל למכתב עשויות להיות יתרונות:

– אם המעסיק אינו מעוניין לפטר את העובד באותו שלב, מסירת מכתב – ובעיקר מכתב מפורט – עשויה לגרום לעובד לקחת את הדברים ברצינות רבה יותר ואולי להשתפר;

שיחת אזהרה לפני שימוע: במקרים של עובד ותיק מאוד או מבוגר, כדאי להקדים לשיחת שימוע שלב נוסף, שכן הקושי של אותו עובד לסיים את דרכו בעבודה עשוי להיות גדול מאוד, הן כלכלית והן נפשית. על-כן, מתן אפשרות נוספת לפני שהעובד מוזמן לשיחת שימוע – עשוי להיות פתרון נכון, לפני זימון לשימוע.

נוסח של מכתב אזהרה

1/2/2021

לכבוד

מר משה כהן

הנדון: מכתב אזהרה מפני נטילת סודות מסחריים

להווה ידוע כי הנך חתום על הסכם עבודה האוסר עליך נטילת סודות מסחריים ורשימת לקוחות מהחברה, להם אתה חשוף במסגרת תפקידך.

לחברה נודע באחרונה שהעתקת שלא ברשות את רשימת הלקוחות המלאה, והעברת אותה לאימייל הפרטי שלך.

בהתאם להסכם העבודה ולחוק עוולות מסחריות – פעולתך הינה בגדר עוולה אזרחית והחברה זכאית לתבוע ממך פיצוי בגין כך.

הנך נדרש בזאת, איפוא, למחוק את רשימת הלקוחות שהעתקת ולהימנע מפניה כלשהי לאיזה מהלקוחות.

אם לא תעשה כן – תשקול החברה למצות את כל ההליכים המשפטיים העומדים לרשותה בעניין זה.

לנוכח האמור לעיל, החברה תזמן אותך לשיחת שימוע לאחריה תשקל המשך העסקת בחברה. כמו-כן, לנוכח מעשיך החמורים, החברה תשקול אפשרות לשלילת פיצויי הפיטורים שלך.

                                                                           בכבוד רב

                                                                           אבי לוי, מנכ"ל 

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן