כמה עולה – כתב הגנה, שעת ייעוץ, מכתב מעורך דין

עלויות שכר-טרחה של עורכי-דין

כמו בכל מוצר או שירות, עלויות שכר-טרחה של עורכי-דין יכולות להיות שונות מאוד בין עורך-דין אחד לאחר. הדבר תלוי בותק של עורך הדין, בניסיון שלו, בגודל ומורכבות ההליך המשפטי ובסופו של דבר ברצונו האישי של עורך-הדין.

עלות גבוהה לא מבטיחה שירות טוב ומקצועי, כפי שעלות נמוכה לא בהכרח תעיד על עורך-דין שאינו מקצועי. 

כשמדובר בעניין בעל היקף כספי קטן, לעתים לא תהיה ברירה וכדאי יהיה לאתר עורך-דין פחות יקר, אף אם באופן מסוים הדבר בא על חשבון המקצועיות והנסיון של אותו עורך-דין.

חשוב לדעת שיש שיטות שונות לגביית שכר טרחה, ואין אחידות בין משרדי עורכי-הדין. ישנם עורכי-דין שגובים שכר-טרחה לפי שעות עבודה, אחרים גובים שכר-טרחה בסכום אחד גלובלי ובמקרים מתאימים עורכי-דין מבקשים את שכרם לפי אחוזים מהתוצאה. 

במה נכון לבחור? 

בדרך כלל, לא נכון יהיה לשלם שכר-טרחה לפי שעות עבודה, כאשר מדובר בהליך משפטי שאינו בעל היקף כספי מאוד גדול. במקרה כזה, הלקוח צריך לדעת מה הסכום הסופי שהוא יצטרך לשלם, ולא להשאיר פתוח את העניין באופן שהעלויות עשויות להיות גבוהות מאוד וההליך יהפוך ללא כדאי.

מצד שני, לא נכון יהיה להתעקש על ייצוג על-ידי עורך-דין שיסכים לעבוד תמורת שכר-טרחה לפי אחוזים בלבד. במקרים רבים עורך-דין יבקש תשלום שכר-טרחה מסוים מראש, מלבד מרכיב האחוזים. כאשר לא מדובר בסכום גדול מאוד, זה לא מה שצריך למנוע מהלקוח להתקשר עם אותו עורך-דין ולחפש דווקא עורך-דין אחר. מה שחשוב זה המקצועיות והנסיון הרלוונטי של עורך-הדין, יותר מאשר השאלה האם העלות היא קצת יותר גבוהה ממה שניתן למצוא במקום אחר. יתר על כן, כאשר עובדים עם כל בעל מקצוע, שלא מרגיש מרוצה משכר-הטרחה שסוכם עמו, הדבר עלול לפגום במוטיווציה שלו, ולבסוף גם בעבודתו. זה לא צריך להיות כך, אך אנו לא יכולים להתעלם מתופעה זו שיכולה להתרחש. 

כמה עולה להכין כתב הגנה

הכוונה היא להכנת כתב הגנה ללא עורך דין באופן שהלקוח מייצג עצמו בדיון לבדו.

כמובן, תלוי. בהיקף החומר הרלוונטי, בסכום התביעה, במורכבות החישובים ועוד. בתחום דיני העבודה, בדרך-כלל, העלות הסבירה צריכה להיות בטווח שבין 1500 עד 4000 ש"ח. 

בתביעות פשוטות שכוללות חישוב של זכויות סוציאליות בסיסיות העלות צריכה להיות בסדר גודל של 1500-2000 ש"ח. בתביעות יותר מורכבות העלות תהיה בסדר גודל של 3000-4000 ש"ח. במקרים מורכבים מאוד, העלות יכולה להיות גבוהה אף יותר.

העלות עבור הכנת כתב תביעה תהיה דומה.

מכתב התראה לפני תביעה או לפני נקיטת הליכים משפטיים

עלות של מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים, כלומר מכתב התראה לפני תביעה המחיר יהיה בדרך-כלל סביב 1000-2000 ש"ח. אם יש צורך לחשב זכויות מורכבות במסגרת המכתב, העלות תהיה ברף הגבוה, ואף למעלה מ-2000 ש"ח.

כמה עולה שכר טרחה של עורך דין בייצוג בתביעה

עלות שכר טרחה עורך דין דיני עבודה תלויה כמובן במורכבות התביעה, בגודל התביעה וכדומה.

כאשר מדובר בתביעה שמתנהלת בבית-הדין לעבודה, שכר-הטרחה הכולל בדרך-כלל לא יפחת מסך של כ-10,000 ש"ח, כאשר חלק מסכום זה ישולם לעתים מראש וחלקו ישולם באחוזים לפי תוצאת ההליך. ישנם עורכי-דין שהרף המינימלי שלהם גבוה יותר, ועל-כן הם לא ייצגו בהליך אם שכר-הטרחה יפחת מסכום של 15,000 ש"ח ואף יותר. זו כמובן החלטה פרטנית של כל משרד עורכי-דין.

ככל שמדובר בתביעה כספית גדולה יותר, הדבר בדרך כלל יצריך אחריות ועבודה מורכבים יותר מצד עורך-הדין. הדבר יבוא לידי ביטוי בשכר-טרחה גבוה יותר, שנגזר באחוזים מהתוצאה, שעות עבודה, עלות לייצוג בדיונים או כל שיטת תשלום אחרת.

ככלל אצבע, נכון יהיה לשלם עד כ-25% בתביעות בסדר גודל של כמה עשרות אלפי שקלים, ועד כ-15%-20% בתביעות בסדר גודל גדול של מאות אלפי שקלים. בדרך-כלל, כאמור, חלק מהסכום יתבקש כתשלום מראש, אך זאת לפי מדיניות עורך-הדין ומורכבות ההליך הספציפי.

כאשר מדובר בתביעות מורכבות וגדולות במיוחד, אשר התוצאה תלויה בספק, שכר-הטרחה שיתבקש יכול להגיע אף לעשרות אלפי שקלים רבים, בלא תלות בתוצאה.

כאשר מדובר בייצוג מעסיקים, לא מקובל ואף לא ממש אפשרי לסכם שכר-טרחה שנגזר מהתוצאה. לכן, שכר הטרחה ישולם מראש, או במספר חלקים לאורך ההליך המשפטי, בדרך כלל בטווח של 10,000-30,000 ש"ח, תלוי במורכבות ההליך. כמובן שיהיו מקרים שבהם שכר הטרחה יהיה גבוה הרבה יותר. 

ככלל אצבע ניתן לומר שהעלות תהיה בסדר גודל של כ-15% מסכום התביעה, אך ככל שסכום התביעה יעלה האחוז ירד. כך למשל בתביעה על מליון ש"ח ואף יותר, שכר-הטרחה יכול להיות בשיעור של כ-4-8% מסכום התביעה ולא יותר.

כמה עולה שעת ייעוץ אצל עורך דין

עלות שעת ייעוץ של עורך-דין בדרך-כלל תנוע בטווח של 400 עד 800 ש"ח לשעה. כמובן שיכולים להמצא עורכי-דין זולים או יקרים יותר. כאשר מדובר בפגישת ייעוץ אחת שמצריכה תשלום חד פעמי, יהיה נכון שלא לחסוך ולקבל ייעוץ מעורך-הדין  מקצועי, אף אם הוא יקר מעט יותר. תוספת התשלום תהיה שולית במקרה כזה, אך היתרון בתשובות מלאות, מקצועיות וחכמות, עשוי לחסוך זמן, כאב ראש ועלויות עתידיות.

כמה עולה להגיש תביעה בבית הדין לעבודה

כאשר מדובר בייצוג בהליך משפטי – העניין פורט קודם לכן. אם מדובר בהכנת תביעה בלבד. העלות דומה לעלויות של הכנת כתב הגנה. תלוי בהיקף החומר הרלוונטי, בסכום התביעה, במורכבות החישובים ועוד. בתחום דיני העבודה, בדרך-כלל, העלות הסבירה צריכה להיות בטווח שבין 1500 עד 4000 ש"ח. 

בתביעות פשוטות שכוללות חישוב של זכויות סוציאליות בסיסיות העלות צריכה להיות בסדר גודל של 1500-2000 ש"ח. בתביעות יותר מורכבות העלות תהיה בסדר גודל של 3000-4000 ש"ח. במקרים מורכבים מאוד, העלות יכולה להיות גבוהה אף יותר.

כמה אחוזים לוקח עורך דין

העניין פורט קודם לכן תחת הכותרת של יצוג בתביעה:

ככלל אצבע, נכון יהיה לשלם עד כ-25% בתביעות בסדר גודל של כמה עשרות אלפי שקלים, ועד כ-15%-20% בתביעות בסדר גודל גדול של מאות אלפי שקלים. בדרך-כלל, כאמור, חלק מהסכום יתבקש כתשלום מראש, אך זאת לפי מדיניות עורך-הדין ומורכבות ההליך הספציפי.

________

* כל הסכומים שפורטו לעיל לא כוללים מע"מ

* תמיד ניתן יהיה למצוא עורכי-דין זולים או יקרים יותר. הסכומים המפורטים לעיל הינם כפי שמקובל על-פי-רוב, נכון לשנת 2021.


משרד עו"ד אורי שאבי – פנו אלינו:

מרכז עזריאלי, מגדל משולש, קומה 28, תל-אביב

בטלפון – 03-6091103

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן