שכר טרחה – עורך דין דיני עבודה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print

עו"ד דיני עבודה – שכר טרחה ועלויות

בתהליך בחירת עורך דין לענייני עבודה לייצוג בהליך משפטי בסכסוך עבודה, יש לקחת בחשבון, כמובן, את הנסיון, המקצועיות והשירות של משרד עורכי-הדין, אך בנוסף יש לשקול את נושא העלויות.

כמו בכל שירות – הרצון הוא לא לשלם יקר מידי, אך במיוחד בתחום מבוסס מקצועיות כמו עריכת-הדין, זול עלול לעלות ביוקר.

עורך-דין צעיר, לא מנוסה, או כזה שלא בעל-נסיון בתחום הספציפי, עשוי להסכים לעלויות נמוכות מהמקובל – אך כמובן שבחירה בו עלולה לעלות בתוצאה משפטית רחוקה ממה שציפית.

יותר מכך, עורך-דין שאינו מנוסה מספיק בדיני עבודה, לא ידע למצות את כל הטיעונים המשפטיים – בתביעה או בהגנה – והלקוח אפילו לא ידע שהוא מפסיד מכך. למשל, עובד שפוטר מהעבודה ומעוניין לתבוע פיצויי פיטורים וזכויות שנובעות מהפיטורים, עשוי לגלות בפגישה עם עורך-דין מנוסה שהוא לא קיבל גם שעות נוספות וזכויות נוספות שהוא כלל לא היה מודע להן. זכויות שעורך-דין אחר עלול לא לדעת על קיומן, וכך הלקוח לא ידע שהוא הפסיד מכך סכומים משמעותיים.

לכן, לפני שבוחנים את נושא העלות, כדאי לבחון האם משרד עורכי-הדין עומד בתנאי חשוב יותר – האם הוא משרד מקצועי ומנוסה מספיק בתחום דיני העבודה, ורק לאחר מכן לבחון את נושא העלות. בין-היתר חשוב לקחת בחשבון שקיימים משרדים שעוסקים באופן מובהק בדיני עבודה, וישנם משרדים שעוסקים בתחומים רבים ולאו דווקא מתמחים רק בתחום דיני העבודה. במרבית המקרים כדאי לאתר משרד עורכי-דין עם התמחות ספציפית, כי יש סיכוי רב יותר שהוא מנוסה יותר בתחום.

הסכם שכר טרחה של עורך דין לדיני עבודה

שכר הטרחה שמקובל לגבות במשרדי עורכי-דין לדיני עבודה תלוי במוניטין והנסיון של המשרד ובמורכבות התיק.

מקובל ששכר טרחה של עורך דין לדיני עבודה בהגשת תביעה עבור עובד יכול להיות משולם באחוזים מהתוצאה – בדרך-כלל בשיעור של 15% עד 30% – תלוי בגובה התביעה ובמורכבות שלה.

בתביעות עד עשרות אלפי שקלים שכר הטרחה יהיה בדרך-כלל לפחות 25%, ובתביעות של למעלה מ-100,000 ש"ח שכר הטרחה יכול לרדת לכ-20%. שוב, כמובן הכל תלוי במורכבות התביעה.

לעתים נגבה סכום ראשוני לפתיחת תיק שיכול לעמוד על כמה אלפי שקלים.

שכר הטרחה בייצוג מעסיק בתביעה שהגיש עובד, יכול לנוע בין 8,000 – 10,000 ש"ח ועד עשרות אלפי שקלים – תלוי במורכבות התביעה. לעתים חלק משכר הטרחה משולם על בסיס אחוז החסכון מהתביעה.

כמובן שהעלויות משתנות מאוד בין משרד אחד לאחר ובין תיק אחד לאחר. לא בכל תיק ניתן לעבוד במסגרת של הסכם שכר טרחה באחוזים. ישנם מקרים מורכבים מאוד שבהם עשוי להידרש שכר טרחה מראש, או בשילוב עם אחוזים.

הבדלים גדולים בין משרדי עורכי-דין

יש לדעת כי קיימים הבדלים גדולים בשכר-הטרחה המבוקש בין משרדים שונים. ישנם משרדים שדורשים שכר-טרחה מראש, בלי קשר לתוצאה המשפטית, ישנם משרדים שמבקשים שכר טרחה שמבוסס על הצלחה (באחוזים בדרך-כלל) ובמרבתי המקרים מבוקש שכר טרחה חלקי מראש והיתר לפי תוצאה. חלק מהמשרדים גובים שכר טרחה לפי שעות עבודה. בכל מקרה אין אחידות, וכל תיק נבחן לגופו לפי המורכבות שלו.

בתחום דיני העבודה קיימים משרדים שמייצגים אך ורק מעסיקים או אך ורק עובדים, וקיימים משרדים שמייצגים גם עובדים וגם מעסיקים. קיימים גם משרדים שמייצגים בעיקר עובדים זרים. דומה שלרוב הלקוחות יש יתרון לפנות למשרד שמייצג גם עובדים וגם מעסיקים, ויודע לנהל הליכים משני צדי המתרס. יתר על כן, משרדים שמייצגים אך ורק מעסיקים יהיו, בדרך-כלל, יקרים מאוד.

שכר טרחה של עורך דין על בסיס אחוזים

אז כמה אחוזים לוקח עורך דין? בתחומים רבים מקובל שישנם עורכי-דין שמייצגים לקוח בתביעה על בסיס הצלחה, בדרך-כלל על בסיס אחוזים מהזכייה. ישנם תחומים – כמו למשל תאונות דרכים או מיצוי זכויות מול ביטוח לאומי – שהחוק קבע מקסימום שרשאי עורך-הדין לגבות. בתאונות דרכים למשל המקסימום הינו 8% עד 13% בתוספת מע"מ, תלוי בשלב שבו מסתיים ההליך. 

בתחום דיני העבודה משרדנו מייצג לקוחות בתביעות בעיקר על בסיס אחוזים, אם מדובר בתביעה מבוססת וגדולה. בדיני עבודה אין מקסימום שקבוע בחוק, ולכן התשלום נקבע לפי המוניטין והמקצועיות של עורך הדין ומורכבות התיק. 

לבדיקת העניין וקבלת הצעת מחיר לייצוג ניתן להתקשר למשרדנו לקבלת ייעוץ בדיני עבודה.

ייצוג עובד בתביעה נגד מעסיק

בייצוג עובד בתביעה נגד מעסיק שכר הטרחה המקובל יכול להיות משולם באחוזים בלבד, או בתשלום מראש או בשילוב של תשלום מסויים מראש והיתר באחוזים. משרדי עורכי-דין מסויימים מבקשים תשלום לפי התקדמות ההליך – לכל דיון משפטי ולכל שלב בהליך המשפטי בנפרד.

הכלל החשוב הוא – אם עורך-הדין מסכים לייצג בהליך משפטי בתשלום המבוסס על הצלחה – זה מעיד על כך שהוא מאמין בסיכוי המשפטי. אם הוא מבקש תשלום גבוה מראש, יש לבחון היטב האם הסיכוי המשפטי שווה את ההשקעה.

משרדנו מייצג עובדים, כמעט תמיד, בשכר טרחה שמבוסס ברובו על הצלחה. זאת, מאחר שאנו מייצגים רק כאשר אנו בטוחים בהצלחה של התביעה. אם התביעה אינה מבוססת נגיד זאת ללקוח והוא יידע להימנע מלהגיש אותה ולבזבז כסף וזמן. זאת אף הסיבה לכך שמספר המקרים בהם אנו זוכים בתביעות שואף ל-100%.

הכנת תביעה או הגנה במקרה של תביעה קטנה

במקרה שלעובד תביעה בסכום קטן שלא עולה על אלפי שקלים, יש קושי רב באיתור עורך-דין שיסכים לקחת על עצמו ייצוג בתביעה, שכן העלויות לא יצדיקו שכירת שירותים של עורך-דין. במקרה כזה כדאי לשקול סיוע של עורך-דין בהכנה של כתב-תביעה והדרכה כיצד לנהל את ההליך עצמו ללא עורך-דין. משרדנו נותן שירות זה.

גם מעסיק שנתבע על סכום קטן, רשאי לייצג את עצמו ולהגיש כתב הגנה ללא עורך דין, אך בהחלט יכול וכדאי שיסתייע בעורך-דין בניסוח כתב-ההגנה.

ייצוג מעסיק בהגנה מפני תביעה של עובד

במרבית המקרים, מעסיק ישלם שכר-טרחה עבור ייצוג בהליך משפטי לאחר שההליך נכפה עליו עקב תביעה שהוגשה על-ידי עובד. בשלב זה חשוב לבחון היטב, באמצעות עורך-דין לענייני עבודה, מה הסיכון בתביעה. לעתים רבות תביעות מוגשות בסכומים גבוהים בהרבה ממה שסביר שהעובד אכן יזכה בסופו של דבר, ולעתים מוגשות תביעות לא מבוססות ולא מוצדקות.

אם חלק מהתביעה של העובד מוצדק, כדאי למעסיק לבחון עם עורך-הדין האם נכון לשלם כבר בשלב הראשון של ההליך המשפטי את הסכום שאינו שנוי במחלוקת, ואף למנף זאת למשא ומתן וסגירת התביעה בהסכם, באופן שיחסוך את מרבית העלויות בהליך.

שכר טרחה עבור עריכת חוזה עבודה ופעולות נוספות

עבור פעולות משפטיות כגון: עריכת הסכם עבודה או חוזה עבודה, בדיקת תלושי שכר, ביצוע חישובים שונים וכדומה – העלות הנדרשת תלויה באופי ומורכבות העניין. העלויות משתנות מאוד וכמובן שונות ממשרד למשרד.

יש לזכור שכאשר עורכים הסכם עבודה, חשוב מאוד לבקש מעורך הדין לבדוק במקביל את תלושי השכר המונפקים, כי חוזה עבודה תקין עם תלושי שכר לא תקינים זו חצי עבודה, כלומר עבודה לא טובה. העלות במקרה כזה יכולה להיות סביב כמה אלפי שקלים בודדים, במרבית ממשרדי עורכי-הדין, תלוי במורכבות העניין.

עלות שעת עבודה של עורך דין לדיני עבודה

ישנם מקרים בהם הסכם שכר-הטרחה מתומחר לפי שעות עבודה – בדרך כלל במקרים של תביעות מורכבות מאוד או במקרים של ייצוג מעסיקים על בסיס ייעוץ שוטף. במקרים אלה עלות שעת עבודה יכול לנוע בין 400 ל-800 ש"ח בתוספת מע"מ. כמובן שכל משרד גובה תשלום שונה בהתאם למוניטין המשרד ומורכבות הייעוץ.

עלויות נוספות מלבד שכר-הטרחה של עורך-הדין

מלבד עלויות שכר-הטרחה של עורך-הדין, על הלקוח לשאת בעלויות נוספות:

– אגרה בשיעור של 1% מסכום התביעה. תביעה לשכר עבודה, חופשה, הבראה ורכיבי שכר נוספים וכן תביעה לפיצוי לפי חוק הטרדה מינית – אינה חייבת באגרה. תביעה לפיצויי פיטורים, פיצוי בגין פיטורים שלא כדין, פנסיה ותביעה של מעביד כנגד עובד – חייבת בתשלום אגרה של 1%. כלומר, תביעה של 200,000 ש"ח תחוייב באגרה בסך של 2,000 ש"ח. עם-זאת, אם התביעה היא לגמול שעות נוספות, למשל, לא תשולם אגרה כלל.

במקרה של הסכם פשרה בהליך המשפטי – גם פשרה שמושגת בשלב מתקדם של ההליך – מחזיר בית-הדין את מרבית האגרה ששולמה.

– לעתים נזקק עורך-הדין לשירותים חיצוניים כגון תמלול של שיחות מוקלטות, דוחות איכון מחברות סלולר, תרגום מסמך שאינו בעברית כדומה. אם יש חשיבות להצגת המסמך לבית-הדין על-מנת להוכיח את התביעה – יישא הלקוח בעלות. בדרך-כלל בהליכים בבית-הדין לעבודה לא מדובר בעלויות משמעותיות.

– שכר עדים. צד שמזמין עדים למתן עדות צריך לשלם להם שכר עדות לפי החלטת השופט. בדרך-כלל מדובר על עלות של כמה מאות שקלים לכל עד. כמובן שלא תמיד יש צורך בזימון עדים, ולעתים כלל אין עדים רלוונטיים. אם העד מוותר על שכרו – מה שקורה במקרים רבים כשמדובר בעדים שהם עמיתים לעבודה – כמובן שאין צורך בתשלום.

תשלומים נוספים למומחים חיצוניים

ישנם מקרים שיש צורך להיעזר במומחה חיצוני לביצוע תחשיבים מורכבים, למתן חוות-דעת אקטוארית וכדומה. משרדנו משתדל להימנע עד כמה שניתן מפנייה למומחים חיצוניים על-מנת לחסוך הוצאות ללקוח. ישנם משרדים אשר מבצעים את תחשיבי התביעה באמצעות רואה-חשבון חיצוני. לטעמנו מדובר בשיטת עבודה לא יעילה ולא מקצועית. במשרדנו כל התחשיבים מבוצעים על-ידי עורכי-הדין באופן מדוייק ומקצועי ללא צורך בפנייה לרואה-חשבון חיצוני ונשיאה בעלויות נוספות. עם-זאת, ישנם מקרים שיש צורך בפנייה למומחה, כמו למשל למתן חוות-דעת אקטוארית במקרה של תביעת אובדן כושר עבודה.

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן