מה זה טופס 161 ואיך למלא

מה זה טופס 161

טופס 161 הוא טופס שנועד להסדיר תשלום פיצויי פיטורים (או מענק פרישה) לעובד. מאחר שעל תשלום פיצויי פיטורים חלים הסדרי מס מטיבים וקיים פטור חלקי או מלא ממס – העניין מוסדר באמצעות טופס זה. 

בנוסף, הטופס משמש גם על-מנת למשוך כספי פיצויי פיטורים שהופקדו בקרן פנסיה לטובת העובד.

במסגרת מילוי הטופס העובד צריך לבחור אחד משלושה מסלולים:

או משיכת הכספים;

או ייעוד הכספים לרצף קצבה – כלומר להפקיד אותם בקרן הפנסיה לחיסכון;

או ייעוד הכספים לרצף פיצויים – כלומר להפקיד אותם אך לא לצורך פנסיה אלא לצורך משיכה עתידית יחד עם כספי פיצויים שישולמו על-ידי מעסיקים נוספים בעתיד.

כדאי להתייעץ עם יועץ פנסיוני לפני שנוקטים פעולה בנושא זה.

מה ההבדל בין טופס 161 לטופס 161א

טופס 161א צריך להיות ממולא על-ידי העובד, ואילו טופס 161 ממולא על-ידי המעסיק. שניהם יחד משמשים לאותה מטרה כפי שהוסבר קודם.

לעתים רבות מעסיקים לא מבקשים מהעובדים למלא טופס 161א, ומוסרים טופס 161 במסגרת גמר חשבון.

טופס 161 ניתן להוריד כאן

טופס 161א ניתן להוריד כאן

איך נראה טופס 161

בעמוד הראשון יש למלא פרטים של המעסיק ושל העובד, וכן תקופת עבודה וגובה שכר. שני הנתונים האחרונים חשובים, מאחר שלפי גובה השכר ותקופת העבודה נקבע הפטור ממס שניתן לקבל על תשלום פצויי פיטורים.

בעמוד השני מופיעים הסכומים שמשולמים על-ידי המעסיק או שמופקדים בקרן הפנסיה של העובד.

נכון  לשנת 2023, גובה הפטור הוא 13,310 ש"ח לכל שנת עבודה. כלומר, עובד זכאי לפטור על תשלום פיצויי פיטורים עד לגובה סכום זה לכל שנת עבודה. מעבר לסכום זה יש לשלם מס. חשוב לדעת בהקשר זה כי סכומים שמופקדים בקרן הפנסיה עבור פיצויי פיטורים לא חייבים במס אלא אם העובד מחליט למשוך אותם.

מועד מסירת טופס 161

על המעסיק למסור את הטופס במועד בו עליו לשלם פיצויי פיטורים לעובד. לפי החוק מדובר ב-14 ימים לאחר סיום יחסי עובד מעביד, אך במקרים רבים, בפועל, הפיצויים והטופס נמסרים בחודש העוקב לסיום העבודה.

מה עושים אם המעסיק לא נותן טופס 161

אם המעסיק לא נותן את הטופס למרות שחלף זמן ממועד סיום העבודה, ניתן לפנות אליו עם מכתב התראה מעורך דין או אף הגשת תביעה לבית-הדין לעבודה באמצעות עורך דין דיני עבודה.

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן