בדיקת פיצויים ופנסיה

בדיקת פיצויים על-ידי עורך-דין מומחה לדיני עבודה

משרדנו מעניק שירות מקצועי של בדיקת פיצויים ופנסיה וכן בדיקת תלושי שכר של עובד. פיצויי פיטורים זוהי הזכות המשמעותית ביותר של עובד מלבד שכר עבודה. במקרה של סיום עבודה עקב פיטורים או עקב הרעת תנאי עבודה או התפטרות בדין פיטורים זכאי העובד לפיצויי פיטורים, בשיעור של משכורת אחת לכל שנת עבודה.

במקרים רבים מאוד, מעסיקים משלמים פיצויי פיטורים בחישוב לא נכון.

כמובן, שבמקרה שהמעסיק מפטר את העובד ללא תשלום פיצויים כלל – אין שאלה ויש לתבוע את הזכות בבית-הדין לעבודה.

חישוב פיצויי פיטורים

חישוב פיצויי פיטורים יכולה להיות מלאכה פשוטה או מורכבת. למשל, עובד שעבד במשכורת קבועה של 7,000 ש"ח ברוטו במשך שנה בדיוק יהיה זכאי לפיצויי פיטורים בסכום של 7,000 ש"ח. אם חלק מסכום זה מופקד במסגרת קרן פנסיה, על המעסיק לשלם את ההפרש עם ביצוע גמר החשבון.

במקרה של עובד שעבד שנים ארוכות, החליף תפקידים, משכורותו עלתה וירדה, היקף משרתו השתנה עם הזמן, השכר שולם בחלקים שונים כשכר בסיס, עמלות, בונוסים וכדומה – מלאכת חישוב הפיצויים עשויה להיות מורכבת יותר.

כללים מרכזיים לחישוב פיצויי פיטורים:

השכר הקובע לחישוב פיצויי פיטורים יכלול: שכר עבודה, תוספות קבועות, עמלות מכירה.

השכר הקובע לחישוב פיצויי פיטורים לא יכלול: דמי נסיעות, דמי הבראה, בונוס שנתי, אש"ל, ביגוד.

אם היקף המשרה השתנה לאורך השנים יש לבצע תחשיב ממוצע לפי כל שנות העבודה (אפילו 30 שנה).

אם השכר עלה יש לבצע חישוב לפי השכר הגבוה יותר. אם השכר ירד יש לבצע חישוב לפי תקופות.

אם השכר משתנה כל חודש יש לבצע ממוצע לפי 12 חודשים אחרונים.

אם על חלק מהשכר הופקדו סכומים לקרן פנסיה לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, יש לבצע חישוב לפי כל הכללים רק בגין אותו אחוז מהשכר שעליו לא הופקדו סכומים לקרן פנסיה.

בדיקת פיצויים על מרכיבי עמלות ובונוסים

במקרים רבים שכרם של עובדים משולם על בסיס הצלחה, מכירות, יעדים וכדומה. ברוב המקרים, מרכיבי שכר אלה חייבים להיות כלולים בחישוב השכר הקובע לפיצויי פיטורים, פנסיה, חופשה ודמי מחלה. במקרים רבים מעסיקים לא עומדים בכללים אלה.

חשוב לדעת שאף אם עובד חתם על הסכם שקובע שעל מרכיבי שכר אלה לא ישולמו תנאים סוציאליים – מדובר בחוזה בלתי חוקי וניתן לדרוש ולתבוע את הזכויות באופן מלא. בנוסף, אין זה משנה מה הכינוי של המרכיב בתלוש השכר. זה לא חשוב אם כתוב בונוס, תוספת, עמלה, יעד אישי או כל כינוי אחר. מה שקובע זו המהות של התשלום.

מרכיב השכר הנפוץ ביותר בהקשר זה הוא עמלות מכירה. כאשר איש מכירות מקבל חלק משכרו עבור ביצוע מכירות, שימור לקוחות וכדומה – אין ספק שמדובר במרכיב בשכר שיש לקחת בחשבון בחישוב זכויות סוציאליות ובפרט פיצויי פיטורים.

לעתים משולמים בונוסים על יעדים אישיים מסויימים. למשל, על בסיס הערכת מנהל, על יעדים חודשיים משתנים וכדומה. ככל שמדובר ברכיב שמשולם באופן קבוע מדי חודש, ככל שמדובר בסכום משמעותי ביחס לשכר הבסיסי ובעיקר ככל שהבונוס לא משולם על עבודה מיוחדת וחריגה אלא על עבודתו הרגילה של העובד – כך יגדל הסיכוי שבית-הדין לעבודה יקבע שמדובר ברכיב שיש חובה לשלם בגינו זכויות סוציאליות.

משרד עורכי דין אורי שאבי

דרך מנחם בגין 132, מרכז עזריאלי, מגדל משולש, קומה 28, תל-אביב

טל: 03-6091103 | פקס: 03-6961527 | וואטסאפ: 050-6767945 | [email protected]

כל הזכויות שמורות למשרד עורכי דין אורי שאבי | עורך דין לענייני עבודה | ייצוג מעסיקים | ייצוג עובדים