כמה שעות מותר לעבוד ביום – עבודה מעל 12 שעות

כמה שעות מותר לעבוד ביום

על-פי חוק שעות עבודה ומנוחה, אסור להעסיק עובד מעבר למכסה מקסימלית של שעות ביום ובשבוע. כך, אסור להעסיק עובד ביום עבודה מעל 12 שעות, וכן אסור להעסיק עובד יותר מ-16 שעות נוספות בשבוע.

כמובן, שכל שעה נוספת מזכה את העובד בתשלום גמול שעות נוספות. הן עבור שעות נוספות בתוך המגבלה של עד 12 שעות עבודה ביום, והן בגין יתר השעות. מבחינת הגמול, החוק אינו מבדיל בין שעות "מותרות" לשעות "אסורות".

עבודה בשעות נוספות

כאמור, עבודה בשעות נוספות מזכה את העובד בגמול מיוחד. עבור 2 נוספות ביום העובד זכאי לתוספת של 25% לכל שעה, ועבור יתר השעות הנוספות לגמול של 50% לכל שעה. כלומר, בגין השעות שמעבר ל-12 שעות עבודה ביום יש לשלם גמול של 50% לכל שעה.

ברמה השבועית, אם מדובר בעבודה של 5 ימים בשבוע – הרי שיש לעבוד בכל יום כ-12 שעות על מנת לעבור את המגבלה של 16 שעות נוספות בשבוע.

כמה שעות נוספות מותר לעבוד בחודש

חישוב שעות נוספות נעשה ככלל ברמה שבועית או יומית ולא ברמה חודשית. זאת מאחר שלא כל חודש זהה לחודש אחר. ישנם חודשים קצרים או ארוכים יותר. לכן, יש לבדוק את כמות השעות הנוספות בכל שבוע בנפרד.

בעיקרון, עבודה מעל 60 שעות נוספות בחודש זוהי עבודה שכבר בטווח "האסור". יתר על כן, כאשר עובד מעוניין לתבוע גמול בגין עבודה מעל 60 שעות נוספות, עליו להוכיח את הכמות והפירוט של אותן שעות באופן מדויק. לעומת זאת, עד 60 שעות נוספות בחודש כעיקרון נטל ההוכחה מוטל על המעסיק, באמצעות דוחות נוכחות.

עבודה מעל 12 שעות – הגשת תביעה

מתי למעשה ניתן להגיש תביעה על העסקה מעל 12 שעות עבודה? אם המעסיק לא משלם גמול שעות נוספות באופן מלא ותקין – כמובן שניתן להגיש תביעה לבית-הדין לעבודה. בעניין זה כדאי להוועץ עם עורך דין דיני עבודה. במיוחד אם מדובר בעובד שעובד פרק זמן ממושך של מספר שנים.

לעומת זאת, כאשר המעסיק משלם גמול שעות נוספות באופן תקין, אין למעשה עילה משמעותית להגשת תביעה כספית לבית-הדין לעבודה. במקרה כזה אם המעסיק מתעקש להמשיך ולהעסיק במתכונת זו – ניתן להגיש תלונה לזרוע העבודה במנהל הסדר ואכיפה של משרד העבודה. במקרים רבים תלונה לגוף זה תגרום למעסיק לחדול מהפרת החוק.

 

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן