אלימות בעבודה

אלימות בעבודה מצד מעסיק

כאשר עובד מתמודד עם אלימות בעבודה מצדו של המעסיק, הוא מצוי בקונפליקט ובעיה, מאחר שזהו מקום העבודה שלו. במקרים רבים עובדים סופגים אלימות ברמות שונות מצד מעסיק ונאלצים להמשיך לעבוד תחת תנאים אלה לנוכח הקושי במציאת עבודה אחרת.

אלימות יכולה לבוא לידי ביטוי באלימות מילולית, אלימות פיזית, התעמרות, הטרדה מינית ועוד.

חשוב לדעת שלעובד אפשרויות משפטיות שונות ומגוונות להגן על זכויותיו ועל מצבו הפיסי במקום העבודה. במקרה של אלימות בעבודה כדאי להתייעץ קודם כל עם עורך דין לענייני עבודה. במקרה שמעוניינים להגיש תלונה למשטרה, אפשר לשקול להתייעץ גם עם עורך דין שמומחה לדין הפלילי.

סוגים שונים של אלימות בעבודה

כאשר האלימות מצדו של המעסיק היא מתמשכת, הדבר עשוי להחשב כהתנכלות או התעמרות בעבודה. לא קיים חוק בנושא, אך במספר פסקי-דין קבע בית-הדין לעבודה שבנסיבות מסויימות – קיצוניות – עובד זכאי לפיצוי כספי עקב התעמרות בעבודה. אלימות, פיסית או מילולית, נכנסת ללא ספק תחת ההגדרה של התעמרות בעבודה.

במקרים שהאלימות היא גם על רקע הטרדה מינית – חלות הוראות חוק למניעת הטרדה מינית, אשר חל באופן מחמיר במקום עבודה. הטרדה מינית מצידו של מעסיק או מנהל היא חמורה במיוחד מאחר שהיא תחת יחסי מרות. כאשר ההטרדה היא מצידו של עובד אחד כלפי עובד אחר במקום העבודה – חלה על המעסיק חובה לחקור את הנושא באמצעות ממונה על הטרדות מיניות, ולטפל בעניין, באופן של הרחקת המטריד וכדומה. הפרת חובה זו מצידו של המעסיק עשויה לאפשר לעובד להגיש תביעה לפיצוי כספי גם נגד המעסיק.

כאשר מתרחשת אלימות מצד עובד אחד כלפי עובד אחר, לא קיימת חובה חוקית על המעסיק לטפל בעניין בדומה להטרדה מינית. יחד עם זאת, בהתאם להוראות פסיקת בית הדין לעבודה, אלימות כלפי עובד מצדו של עובד אחר, יכולה לאפשר לעובד שסבל מאלימות מספר דרכי פעולה:

א. העובד יכול לטעון כי הוא זכאי לתנאי עבודה הולמים ובטוחים במקום העבודה. ככל שהאלימות אינה חד פעמית, העובד רשאי לדרוש מהמעסיק שיגרום לסביבת עבודה בטוחה ויטפל באלימות החוזרת ונשנית מצד עובד אחד כלפי עובד אחר.

ב. העובד יכול לטעון שבמצב הקיים הוא אינו יכול להמשיך לעבוד ועל כן הוא מתפטר בדין פיטורים, עם זכאות לפיצויי פיטורים מלאים.

ג. במקרה של אלימות קשה או כזו שגרמה נזק ממשי ניתן להגיש תביעה נזיקית נגד התוקף.

אלימות מצד עובד

כאשר העובד עצמו נוקט באלימות, הוא יכול להיות נתון למספק סנקציות.

ראשית, המעסיק רשאי למסור לעובד מכתב אזהרה או להזמין את העובד לשימוע לפני פיטורים ואף לפטר אותו.

שנית, במקרים חמורים המעסיק עלול לשלול את פיצויי הפיטורים של העובד. בית-הדין לעבודה מוסמך לקבוע שבמקרה שהעובד פוטר על רקע אלימות קשה – הוא אינו זכאי לפיצויי פיטורים.

נזק גופני כתוצאה מאלימות בעבודה

כאשר לאדם – עובד, מעסיק או כל אדם אחר – נגרם נזק גופני כתוצאה מאלימות – הוא רשאי להגיש נגד התוקף תביעה נזיקית לפיצוי כספי. תביעה זו יש להגיש לבית-משפט אזרחי (בית-משפט שלום), ולא לבית-הדין לעבודה, שאינו מוסמך לדון בתביעות נזיקין.

גובה הפיצוי תלוי בחומרת הנזק. במקרה שלא נגרם נזק ממשי מלבד סימן קל או כאב קל – הפיצוי לא יעלה על כמה אלפי שקלים עד 10-20 אלף ש"ח. במקרה של נזק חמור – אפילו עד כדי נכות – הפיצוי הכספי עשוי להיות מאות אלפי שקלים ואף מליוני שקלים.

עבירה פלילית

אלימות יכולה להיחשב גם עבירה פלילית. כאשר מדובר בתקיפה פיזית, הטרדה מינית וכדומה – מדובר בעבירות פליליות. במקרים אלה – ניתן לשקול הגשת תלונה למשטרה, במקביל לתביעה כספית אזרחית. חשוב לעשות זאת רק לאחר התייעצות עם עורך-דין, ושקילת כל השיקולים הרלוונטים לאינטרסים של העובד.