גניבה ממעביד או ממקום העבודה

 עבירה של גניבה ממעביד

עבירה של גניבה ממעביד נחשבת עבירה חמורה שיכולה להביא לעונש מאסר של עד 7 שנים. לעומת עבירה של גניבה רגילה שהעונש לצידה הוא 3 שנות מאסר. בתי-המשפט רואים בחומרה יתרה גניבה של עובד ממעסיק. למשל, עובד שגנב מהקופה במקום העבודה שלו 1,000 ש"ח, יזכה ליחס מחמיר יותר בהליך פלילי לעומת אדם מזדמן שגנב את אותו סכום.

מתי רשאי מעסיק להחליט על שלילת פיצויי פיטורים לעובד עקב גניבה ממקום העבודה

 במקרים רבים מעסיקים מחליטים כי קיימת סיבה לפיה הם יכולים לשלול מעובד את פיצוי הפיטורים. בדרך כלל לנוכח גניבה ממקום העבודה. יש לדעת שתמיד ההחלטה הסופית האם יש מקום לשלילת פיצויי פיטורים היא של בית-הדין לעבודה. כלומר, אם העובד יגיש תביעה נגד המעסיק יחליט בית-הדין לעבודה האם היה מקום לשלול את פיצויי הפיטורים, באופן מלא או חלקי או כלל לא.

הכלל הוא שקשה מאוד לשלול פיצויי פיטורים מעובד. פיצויי פיטורים זו זכות סוציאלית שנועדה, בין היתר, לאפשר לעובד קיום בכבוד לאחר פיטוריו. לכן רק במקרים חמורים ישלול בית-הדין לעבודה את פיצויי הפיטורים, וגם אז ההחלטה תהיה במרבית המקרים של שלילת פיצויים חלקית בלבד. 

על פי סעיף 391 לחוק העונשין, גניבה ממעביד נחשבת עבירה חמורה יותר מגניבה אחרת, והעונש לצידה הוא מאסר עד 7 שנים. 

הודעה מוקדמת לעובד שגנב

כפי שניתן לשלול פיצויי פיטורים לעובד שגנב, כך ניתן לשלול את הזכות של העובד להודעה מוקדמת לפני הפיטורים. אך יש לזכור את הכללים הבאים:

– גם לעובד שגנב יש לערוך שימוע לפני הפיטורים.

– בדרך כלל בית-הדין לעבודה יאשר ביתר קלות שלילת הודעה מוקדמת, אף יותר מפיצויי פיטורים.

– אם המעסיק יחליט על שלילת הודעה מוקדמת הוא צריך לדעת שההחלטה הסופית של של בית הדין לעבודה, במקרה שהעובד יחליט להגיש תביעה. לכן כדאי להתייעץ עם עורך דין לפני שמחליטים.

המקרים בהם בית הדין לעבודה עשוי לשלול פיצויי פיטורים

* גניבה ממקום העבודה – למשל עובד שגנב כסף מהקופה

* מקרים בהם נמצא העובד כשהוא עובד במקום עבודה אחר בזמן שהוא הצהיר שהוא נמצא בימי מחלה

* מקרים בהם נמצא העובד כשהוא מעביר לקוחות של החברה למתחרה

* מקרים בהם העובד הטריד מינית עובד אחר בזמן העבודה

דוגמא: במקרה שטופל במשרדנו, ייצגנו חברה גדולה שגילתה שמנהל בכיר וותיק היה נוהג לצאת בשעות העבודה לעבוד בעסק פרטי. הוא היה נוהג לצאת לשעה או שעתיים בכל יום בלי שאף אחד שם לב. התברר שהעניין נמשך כמה שנים. לאחר שהוגשה תביעה נגד העובד הושג הסכם במסגרתו נשללו מהעובד פיצויי פיטורים בסכום של כ-300,000 ש"ח.

עם זאת יש לזכור, שצריך להביא ראיות לטענות ולא מספיק חשד לגניבה. למשל, אם עובד גנב כסף מהקופה, לא די בכך שחסר כסף בקופה – יש להוכיח שהעובד הוא זה שגנב את הכסף, באמצעות מצלמות, הקלטה או עדים.

מה על עובד לעשות אם המעסיק רוצה לשלול פיצויי פיטורים?

ישנן שתי התנהגויות נפוצות כאשר מעסיק מעוניין לשלול פיצויים:

(1) המעסיק מסלק את העובד ממקום העבודה ללא מכתב פיטורים

(2) המעסיק מזמין את העובד לשימוע לפני פיטורים

בשני המקרים חשוב להוועץ עם עורך דין דיני עבודה.

במקרה הראשון, כשאין מכתב פיטורים, יש להזדרז ולהקליט את המעסיק על עצם הפיטורים, מאחר שבמקרים רבים עלול המעסיק להכחיש את הטענה שהוא פיטר את העובד, והוא עלול לטעון שהעובד הוא זה שהתפטר.

במקרה השני, כדאי להתלוות להליך השימוע עם עורך-דין, על-מנת שלא לעשות טעויות שיסבכו את העובד. העובד צריך לזכור שהמעסיק עשוי להקליט אותו ולעתים אף יעמיד חוקר פרטי שיעקוב אחר פעולותיו על-מנת להוכיח את המעילה או הגניבה.

גניבת לקוחות על ידי עובד

האיסור לגנוב לקוחות ולעשות שימוש בסודות מסחריים קיים אף ללא חוזה חתום בין הצדדים, מכוחו של החוק, בדיוק כמו גניבה ממקום העבודה של רכוש או כסף. אך תנתן עדיפות לאותם מקרים בהם נחתם הסכם ברור שהגדיר את האיסורים שחלים על העובד. 

במקרה שמתגלה מקרה בו עובד אשר מייד לאחר סיום עבודתו פונה ללקוחות החברה תוך שימוש ברשימת הלקוחות שנטל מהחברה – רשאי המעביד להגיש נגדו תביעה כספית. המעביד אף יכול לשקול להגיש בקשה למתן צו מניעה זמני בבית הדין לעבודה, שימנע את עבודתו של העובד בתחום הרלווטי תוך תחרות אסורה. במקרים המתאימים עשוי בית-הדין לעבודה לאסור על העובד עבודה בתחום למשך מספר חודשים.

במקרה של גניבת לקוחות על ידי עובד, ניתן להגיש צו מניעה אותו יש להגיש מייד לאחר גילוי הפעולות האסורות מצד העובד-לשעבר, שאחרת הבקשה לא תתקבל מחמת שיהוי.

לצד הבקשה לצו מניעה ניתן להגיש תביעה כספית נגד העובד. בית-הדין לעבודה רשאי לפסוק פיצוי כספי עד ל-100,000 ש"ח אף ללא הוכחת נזק, זאת בהתאם לסעיף 13 לחוק עוולות מסחריות. כמובן שבאותם מקרים שבהם מוכח נזק גבוה יותר – בית-הדין עשוי לפסוק פיצוי גבוה אף יותר.

בכל מקרה שמתגלה פנייה מצד עובד ללקוחות החברה – אם במסגרת חברה מתחרה ואם במסגרת עסק עצמאי של העובד – כדאי לפנות לעורך-דין המתמחה בדיני עבודה על-מנת לשקול הגשת הליכים משפטיים נגד העובד-לשעבר.

גניבה ממעביד של כסף או רכוש

מובן מאליו שלעובד אסור לגנוב כסף ורכוש ממעסיק. גניבה ממעסיק היא עבירה חמורה וניתן להגיש בגינה תלונה למשטרה.

למעסיק חשוב לזכור:

1. לפני שמפטרים עובד – אפילו בנסיבות של גניבה – חובה לערוך שימוע כדין.

2. יש לצפות לכך שהעובד לא יודה במעשה הגניבה. לכן חשוב לאסוף ראיות רלוונטיות – הקלטת שיחות, עדים ואפילו שימוש בחוקר פרטי.

3. כדאי להוועץ בעורך-דין לענייני עבודה שילווה את המעסיק בתהליך, בין היתר מתוך הנחה שסכסוך שמתחיל בגניבה וממשיך בפיטורים של העובד, יתגלגל מהר מאוד לתביעות הדדיות – המעסיק יתבע החזר של מה שנגנב והעובד יתבע פיצויי פיטורים. לכן, כדאי להתחיל את הייעוץ כבר בשלב מוקדם כדי לפעול נכון.

גניבה ממקום העבודה – דוגמא לכתב תביעה

בבית-הדין האזורי לעבודה                                           

בתל-אביב – יפו

 התובעת:              ח.מ בע"מ (ח.פ. 56667973)

 באמצעות עו"ד אורי שאבי ועו"ד יפעת בלייך

ממרכז עזריאלי, המגדל המשולש, קומה 28

 דרך מנחם בגין 132, תל-אביב 67011

                                     טל' 03-6961402; פקס' 03-6096269

 [email protected]

                                   

              -נגד –

 

הנתבעות:                      1. רינה צפרירה (ת"ז 1238888777)

                                    מחולון

2. תמר לביא (ת"ז 8726487)

                                    הפעמון 33 ,קרנים  

 

סכום התביעה: 93,271 ₪

כתב תביעה

1.       הנתבעת מנהלת חנות לממכר מזון ומתקים, סיגריות וטפסי לוטו ברחוב השונית 2, הרצליה פיתוח, קניון ארנה.

 

2.       שתי הנתבעות עבדו בחנות כמוכרניות.

 

3.       הנתבעת 1 עבדה מיום 01/09/2014  עד ליום 17/01/2019. הנתבעת 2 עבדה מיום 01/08/2015  עד ליום 17/01/2019. 

  

4.       במהלך חודש ינואר 2019 החל מנהל התובעת לגלות ולהבין ששתי הנתבעות מועלות בסחורה ובכספים בחנות, הן בדרך של מילוי טפסי לוטו בלא תשלום והן בדרך של גניבת סחורה מהחנות. המנהל החל להתחכות אחר פעולותיהן של שתי הנתבעות ולברר עם עובדים/שכנים של העסק. מר יחזקאל גילה כי הנתבעות מעלו בעשרות אלפי שקלים וגנבו סחורה רבה מהחנות.

 

5.       כאשר עימת המנהל את שתי הנתבעות עם הממצאים אודות גניבה ממעסיק הן החליטו שלא להתמודד עם מעלליהן, סירבו לעבור בדיקת פוליגרף, ומיום 17/01/2019 נטשו את מקום העבודה ולא שבו יותר.

 

6.   המנהל הגיש תלונה במשטרת ישראל כנגד שתי הנתבעות.

 

אישור על הגשת תלונה מצ"ב כנספח "ב"

 

 הסעדים הנתבעים:

 א.      בית-הדין הנכבד יתבקש להורות על שלילת פיצויי הפיטורים של הנתבעות והשבת מלוא הסכום שהופקד בקופות הפנסיה שעל שמן לזכות התובעת; הנתבעת 1 בסך של 14,545 ₪; והנתבעת 2 בסך של 17,743 ש"ח;

 ב.      מאחר שהנתבעות התפטרו בלא מתן הודעה מוקדמת, הנתבעת 1 חייבת לתובעת חלף הודעה מוקדמת בסך של 4,075 ₪ והנתבעת 2 סך של 6,908  ₪.

 ג.       להורות על הנתבעות לפצות את התובעת בסך של 25,000 ₪ כל-אחת, בגין סכומי הגניבה והמעילה ו/או בגין פיצוי עקב הפרת הסכם עבודה.

 ד.      לחייב את הנתבעות בהוצאות התובעת ושכר-טרחת עו"ד.

 _________________________

             אורי שאבי, עו"ד  

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן