בית דין לעבודה הגשת תביעה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
בית דין לעבודה – הגשת תביעה
תביעה נגד מעסיק ניתן להגיש בבית הדין לעבודה, בין היתר, בנושאים הבאים:  תשלום פיצויי פיטורים; הפקדות לקרן פנסיה; תשלום שכר עבודה ושעות נוספות; תשלום פיצויי הלנת שכר; דמי נסיעות;  דמי הבראה; דמי חופשה; תביעה לקבלת תלושי שכר; תביעה לפיצויים על פיטורים שלא כדין. הגשת תביעה לבית הדין לעבודה ניתן לעשות לבד או עם עורך דין.
לפני הגשת תביעה כדאי לפנות לעורך-דין לקבלת ייעוץ בדיני עבודה, ובמידת הצורך ניתן כמובן להיות מיוצג בהליך על-ידי עורך-דין.  

 צפו בעורך-דין אורי שאבי מסביר על ההליך המשפטי בבית-הדין לעבודה:

כמה זמן נמשכת תביעה בבית הדין לעבודה?

כל הליך משפטי נמשך זמן רב. הליך ממוצע נמשך כשנתיים. לעתים רבות ההליך מסתיים בשלבים מוקדמים בהרבה, בהליכי פשרה. לא ניתן לקצר את ההליך, אך אם מגישים תביעה מוצדקת באמצעות עורך-דין מומחה בדיני עבודה, בסופו של דבר התוצאה מגיעה.

בית דין לעבודה ייעוץ

בבית-הדין לעבודה לא ניתן לקבל ייעוץ משפטי. בבית-הדין יושבים שופטים שמכריעים בתביעות ובהליכים משפטיים. 

בחלק מבתי-הדין קיימת לעתים עמדה של סטודנטים למשפטים שמסייעים במילוי טופס תביעה. עם-זאת, מדובר בסיוע שטחי מאוד, והוא לא יכול להוות תחליף לעבודה של עורך-דין. אם מדובר בתביעה פשוטה מאוד וקטנה – אפשר להיעזר בסיוע זה. ככל שהתביעה מורכבת וגדולה יותר – זו תהיה החלטה מאוד לא נכונה לפעול להגיש תביעה לבית הדין לעבודה ללא ייעוץ משפטי מלא.

כיצד יש לערוך כתב תביעה בבית הדין לעבודה

בכתב-התביעה יש לכתוב את השתלשלות כל האירועים הרלוונטיים, ולצרף לתביעה את כל תלושי השכר והמסמכים הרלוונטיים. עם הגשת התביעה עליך לשלם אגרה בשיעור של 1% מסכום התביעה (חוץ מתביעה לשכר עבודה אשר פטורה מאגרה).

את התביעה יש להגיש במזכירות בית הדין לעבודה באזור בו בוצעה העבודה. כאשר העבודה בוצעה באזור המרכז, יש להגיש את התביעה בבית-הדין לעבודה בבת-ים (שהחליף את בית-הדין לעבודה בתל-אביב).

הליך התביעה הוא משפט לכל דבר ועניין. הצד שנגדו הוגשה תביעה צריך לקבל את כתב התביעה ובית-הדין יורה לו להגיש כתב הגנה בתוך 30 יום. לאחר מספר חודשים נקבע דיון בבית-הדין לעבודה בפני שופט. בדרך-כלל בדיון זה נעשה נסיון להגיע לחתימה על הסכם פשרה, ואם הוא לא מצליח נקבע דיון נוסף. אחרי הדיון השני, בדרך כלל, ניתן פסק-דין על-ידי השופט של בית-הדין.

הגשת תביעה לבית דין לעבודה – ייעוץ עורך-דין

תביעות בסדר גודל קטן ניתן להגיש לבד ללא ייצוג של עורך-דין. לחץ כאן לקריאה על הגשת תביעה ללא עורך דין

במקרה של תביעות בסדר גודל קטן, משרדנו נותן שירות של בדיקת תלושי שכר, עריכת כתב-התביעה, חישוב כל הזכויות והדרכה על ההליך בבית-דין לעבודה, בעלות נמוכה. כך תוכל לגשת לדיון המשפטי לבד, אך ב"ראש שקט". בכל מקרה, כדאי ליצור עמנו קשר לבדוק מה הזכויות שלך.

דוגמא לכתב תביעה בבית הדין לעבודה  »

בדוק באיזה בית-הדין עליך להגיש את התביעה (לפי העיר בה עבדת) »

הכתובות של בתי-הדין לעבודה »

הגשת תביעה על-ידי עובד

אם הנך עובד שכיר, והמעביד לא שילם לך את מלוא זכויותיך, אתה רשאי להגיש תביעה בבית-הדין לעבודה, שיאכוף על מעבידך את התשלום. כמובן, תמיד עדיף לפנות לייעוץ עם עורך דין לענייני עבודה, לייצוג מלא או ייעוץ, לפני הגשת תביעה לבית הדין לעבודה.

הגשת תביעה על-ידי מעסיק

תביעה של מעסיק נגד עובד יש להגיש בבית-הדין לעבודה. מעסיקים מגישים תביעות נגד עובדים במקרה של גניבה, תשלום שכר ששולם בטעות אך לא הוחזר ונזקים שנגרמו על-ידי העובד.

על מעסיק לשלם אגרה בשיעור של 1% מסכום התביעה. אין רכיבים שפטורים מאגרה, בדומה לתביעת שכר עבודה של עובד אשר פטור מתשלום אגרה.

במקרים של תביעה גדולה נגד עובד כדאי לשכור ייצוג של עורך-דין לענייני עבודה. במקרים של תביעה קטנה בסכום של אלפי שקלים עד כמה עשרות אלפי שקלים בודדים – כדאי לבקש שירות מעורך-דין לענייני עבודה של עריכת כתב-תביעה והדרכה כיצד לנהל את ההליך המשפטי ללא ייצוג.

מעסיק אף רשאי להגיש צו מניעה על עבודה של עובד כשהוא מתחרה בחברה בניגוד לדין, או כשהוא עושה שימוש בסודות מסחריים של החברה או רשימת לקוחות. את צו המניעה יש להגיש בדחיפות רבה מרגע שמתגלה העניין. הגשת בקשה לצו מניעה תוך שיהוי עלולה להידחות על-ידי בית-הדין רק עקב ההשתהות בהגשה.

האם כדאי להגיש תביעה נגד מעסיק נוכחי, או להמתין לסיום העבודה?

עובד אשר זכויותיו מקופחות מצוי בדילמה. האם כדאי להגיש תביעה נגד המעסיק או להמתין לסיום העבודה? מצד אחד, אי פעולה תגרום לכך שזכויותיו של העובד ימשיכו להיות מקופחות, ומהצד השני אם העובד יגיש תביעה הדבר עלול להחמיר את המצב מול המעסיק ואולי אף לגרום לפיטורים של העובד.

אמנם, למעסיק אסור לפטר עובד רק בגלל שזה הגיש תביעה לתשלום זכויות, אך אם המעסיק בוחר לעשות זאת כמעט בלתי אפשרי לעצור את התהליך. אפשר לשקול הגשת צו מניעה לבית-הדין לעבודה, אך מדובר בהליך יקר ומורכב, שבמקרים רבים לא מביא לתוצאה הרצויה.

לכן, בדרך כלל, כדאי לעובד להמתין לקראת מועד סיום העבודה ורק אז לפעול משפטית מול המעסיק. אך יש לזכור מספר דברים:

א. לא ניתן להגיש תביעה לזכויות שהתיישנו. בדרך-כלל זכויות מתיישנות לאחר 7 שנים. כלומר, בחלוף 7 שנים ממועד מסויים לא ניתן להגיש תביעה לדמי הבראה, נסיעות, שעות נוספות, פנסיה וזכויות נוספות – אלא רק בגין 7 השנים האחרונות.

ב. בחלוף השנים קשה הרבה יותר להוכיח טענות ללא ראיות טובות. לכן, עניינים שנויים במחלוקת – בגין זכויות כמו ניצול של ימי חופשה, עבודה בשעות נוספות וכדומה – כדאי לשמור ראיות, כמו מסמכים, התכתבויות עם המעסיק, דוחות נוכחות ובהעדר כל אלה אפשר לשקול להקליט את המעסיק על אותם עניינים. זאת, כדי שבבוא היום ניתן יהיה להגיש תביעה ואף להוכיח אותה בבית-הדין לעבודה.

ג. כאשר  לא משולמות זכויות לעובד, הוא רשאי להתפטר בדין פיטורים ובמקרה כזה הוא זכאי לפיצויי פיטורים מלאים. לכן, לפני שהעובד מתפטר, כדאי לבדוק מה הזכויות שלא שולמו, לדרוש אותן מהמעסיק, ואם המעסיק מסרב לשלם זו יכולה להיות עילה להתפטר בדין פיטורים.

ד. אם מדובר בזכויות כספיות בסכומים משמעותיים, או במקרה שאין הפקדה כלל לקרן פנסיה (דבר שגורם לסיכון כספי גדול עקב חוסר כיסוי ביטוחי) – כדאי לשקול להגיש תביעה בהקדם.

היכן מגישים את התביעה והאם חובה להיות מיוצג על-ידי עורך-דין?

תביעה נגד מעסיק יש להגיש אך ורק בבית-הדין לעבודה. לא ניתן להגיש תביעה בבית-משפט לתביעות קטנות מאחר שרק בית-הדין לעבודה מוסמך לדון בסכסוך בין עובד למעביד. 

ניתן להגיש את התביעה בעזרת עורך-דין, אך ניתן להגיש לבד ללא ייצוג. במקרה של תביעה גדולה – למעלה מכמה עשרות אלפי שקלים – לא כדאי להגיש לבד אלא רק באמצעות עורך-דין. תביעה קטנה ניתן להגיש לבד, אך כדאי להוועץ בעורך-דין בשלב עריכת התביעה על-מנת לעשות זאת נכון ולמצות את מקסימום הזכויות שניתן לתבוע.

מה עלי לעשות אם יש חשש ליציבות הכלכלית של החברה שמעסיקה אותי?

במרבית המקרים, אין צורך לחשוש ממצב שכזה, מאחר שהמוסד לביטוח לאומי מכסה את מרבית הזכויות של עובד במקרה של פירוק החברה או פשיטת רגל של מעסיק. עם-זאת, הכיסוי של ביטוח לאומי מוגבל לתקרה של כ-123,000 ש"ח, לכן בכל מקרה כדאי להוועץ בעורך-דין לענייניי עבודה על-מנת למצות מקסימום מהזכויות בהליך משפטי.

מה סיכויי התביעה שלי?

תשובה לשאלה זו יכולה להינתן רק על-ידי עורך-דין לענייני עבודה. אך חשוב לזכור שעורך-דין לא פועל בחלל ריק ותלוי גם בסיוע של הלקוח. חשוב שעובד שמרגיש שזכויותיו מקופחות ישמור מסמכים, תלושי שכר, דוחות נוכחות, התכתבויות (גם במייל או בוואטסאפ), וכך יגדל משמעותית הסיכוי להוכיח מקסימום רכיבים של התביעה.

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן