זכויות עובדים בפירוק חברה

הגשת תביעת חוב עובדים ביטוח לאומי

כאשר עובדים של חברה נקלעים למצב שהחברה בה הם עובדים הופכת לחדלת פירעון, ואינה יכולה לשלם להם את השכר, הזכויות ופיצויי הפיטורים, הם יכולים להגיש בקשה לפירוק של החברה על מנת להיות זכאים לתשלום מביטוח לאומי. כאשר מדובר בעסק שרשום על שם אדם, יש צורך להגיש הליך של פשיטת רגל. זהו הליך מקביל להליך של פירוק, אך של אדם (כי אדם אינו מתפרק אלא פושט רגל…).

אלה הזכויות שמכוסות על-ידי המוסד לביטוח לאומי:

* פיצויי פיטורים – באופן מלא

* שכר עבודה – חוב שכר בגין 12 חודשי העבודה האחרונים

* שעות נוספות – בגין חובות שנוצרו ב-12 חודשי העבודה האחרונים

* דמי הבראה

* פדיון ימי חופשה

* הודעה מוקדמת

* ביגוד (במקרה שהעובד זכאי לכך בהתאם להסכם קיבוצי, צו הרחבה או הסכם אחר)

* דמי נסיעות

* עמלות

מלבד אותן זכויות שביטוח לאומי מכסה חובות רק של השנה האחרונה (כמו שכר עבודה ושעות נוספות) – הוא מכסה את מלוא הזכויות של העובד. אך לכלל הזכויות ישנה תקרה שכיום עומדת על תשלום של כ-123,000 ש"ח. כלומר, אם העובד זכאי לזכויות שמסתכמות בסכום גבוה יותר – אותן העובד לא יקבל מביטוח לאומי, והוא יוכל לקבלן רק אם יהיה כסף שנותר בקופת הפירוק של החברה.

בעניין זה יש לשים לב שסכום שנצבר עבור פיצויי פיטורים בקרן הפנסיה אינו נספר לצורך חישוב התקרה. לסכום זה העובד זכאי ישירות מקרן הפנסיה ולא כתשלום מביטוח לאומי.

בנוסף לכל אלה, המוסד לביטוח לאומי מכסה עבור כל עובד חובות לקרן הפנסיה, אם נותרו כאלה ל-ידי המעסיק, עד לסכום מקסימלי של כ-19,000 ש"ח לכל עובד.

כלומר, בסך הכל, עובד יכול לזכות בסכום של עד כ-136,000 ש"ח, במקרה שנותרו חובות אצל מעסיק שהוא עבד אצלו ופשט רגל, או חברה שפורקה.

* לקריאה נוספת בנושא באתר ביטוח לאומי

על-מנת שניתן יהיה להגיש תביעת חוב לביטוח לאומי, יש לדאוג קודם לכל לפירוק חברה. בלי צו פירוק לחברה לא ניתן להגיש תביעת חוב. משרדנו מייצג במקרים רבים של פירוק חברה על ידי עובדים.

תביעת חוב עובד ביטוח לאומי

כאמור, את תביעת החוב יש להגיש לצורך תשלום על ידי המוסד לביטוח לאומי. אך את התביעה עצמה מגישים במערכת כונס הנכסים הרשמי (כנ"ר). המוסד לביטוח לאומי בודק את התביעה ומחליט מה הסכומים שמגיעים לעובד בהתאם למסמכים והראיות שמוצגים לו. 

אם העובד סבור שנפלה טעות בהכרעה של ביטוח לאומי – הוא רשאי להגיש ערעור על ההחלטה לבית-המשפט המחוזי אליו הוגשה בקשת הפירוק של החברה. לא ניתן לנהל הליכים בבית-הדין לעבודה כאשר חברה נמצאת בהליך פירוק.

זכויות עובדים בפירוק חברה – ייצוג על ידי עורך דין

 ייצוג על-ידי עורך-דין חשוב מאוד במקרה של הגשת בקשה לפירוק או תביעת חוב. מדובר בתהליכים מורכבים וארוכים, הדורשים ידע וניסיון, הן לצורך ניהול טכני של הבקשה והתביעה והן למיצוי מקסימלי של התשלום שביטוח לאומי משלם. אדם שלא מבין עלול לפספס חלק מהזכויות של העובד ויקבל תשלום קטן יותר, אף בלי לדעת שכך קרה.

מבחינת אגרות – בעבר תביעת חוב היתה כרוכה באגרה של כמה מאות שקלים, אך כיום הגשת התביעה אינה חייבת באגרה.

בשלב של פירוק החברה ישנן אגרות והוצאות בסך של כ-2,000 ש"ח. אגרות אלה משולמות פעם אחת על-ידי כל העובדים יחד. אם מדובר במספר גדול של עובדים הרי שמדובר בהוצאה קטנה ושולית.

אם יש שאלות נוספות – דברו איתנו!

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן