פיטורים לאחר מילואים

איסור אפלייה עקב שירות מילואים

החוק אוסר לפטר עובד עקב שירות מילואים או קריאתו לשירות מילואים. האיסור נקבע בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, האוסר על אפלייה מכל סוג, עקב שירות מילואים או קריאה לשירות מילואים.

מרבית התביעות שמוגשות בנושא הן במקרים של פיטורים לאחר מילואים.

במקרה של אפלייה, פגיעה בעבודה או פיטורים עקב שירות מילואים – כלומר כשהסיבה היא שירות המילואים עצמם – ניתן לתבוע פיצוי מכוח החוק. הפיצוי על פי החוק הוא עד 120,000 ש"ח ללא הוכחת נזק, אך במרבית המקרים שיעורי הפיצוי נמוכים יותר ויכולים להגיע לכמה עשרות אלפי שקלים.

במקרה של פיטורים לפני מילואים, אם העובד יוכיח שהפיטורים קשורים לזימונו לשירות מילואים הרי שמדובר באפלייה אסורה ובמקרה כזה ניתן לתבוע פיצוי כספי.

פיטורים בזמן מילואים

החוק אוסר לחלוטין לפטר עובר בזמן שהוא בשירות מילואים. לא משנה הסיבה. אף אם למעסיק ישנה סיבה שאינה קשורה למילואים – הוא אינו רשאי לפטר את העובד בתקופה זו. 

אם העובד מפוטר בזמן מילואים הפיטורים למעשה בטלים והעובד רשאי לשוב לעבודה, ואם לא יתאפשר לו הרי שמדובר בפיטורים שאינם חוקיים.

במקרה כזה העובד רשאי לתבוע פיצוי כספי בפני ועדת התעסוקה (ולא בבית-הדין לעבודה). ועדת התעסוקה עשויה לפסוק פיצוי של 5 משכורות פיצוי, אך לעיתים שיעורי הפיצוי נמוכים יותר, לפי החלטת הועדה ובהתאם לנסיבות המקרה.

מכוח החובה שלא לפטר עובד לאחר שירות מילואים נגזרת החובה שלא לפגוע בתנאיו. הרי לא יתכן שכדי לעקוף את איסור הפיטורים יפחית המעסיק את שכרו של העובד במחצית או ישנה את תפקידו לתפקיד זוטר. לכן, ככלל, ניתן לומר שיש איסור על המעסיק לבצע הרעת תנאי עבודה בזמן זה.

תביעה לפיצוי כספי הן בבית-הדין לעבודה והן בפני ועדת התעסוקה ניתן וכדאי להגיש עם עורך דין דיני עבודה.

פיטורים לאחר מילואים

במקרה של מילואים שנמשכו יותר מיומיים, חל איסור לפטר גם במהלך 30 ימים מתום שירות המילואים.

במקרה של פיטורים בתוך התקופה של 30 הימים רשאי העובד להגיש תביעה לועדת התעסוקה, וגם במקרה זה הפיצוי הצפוי עשוי להגיע ל-5 משכורות.

לצד זאת, המעסיק רשאי לפנות לועדת התעסוקה ולבקש היתר לפיטורים, ואם הוכיח שהפיטורים אינם קשורים למילואים הוא עשוי לקבל היתר (בדומה להיתר לפיטורי עובדת בהריון).

מאחר שהמעסיק אינו רשאי לפטר את העובד בתקופה של 30 יום מתום שירות המילואים, הרי שהמעסיק יכול לזמן את העובד לשימוע רק לאחר תום התקופה, ובכל מקרה לפטר את העובד רק לאחר תום התקופה של 30 ימים. רק לאחר תקופה זו, אם יקבל העובד מכתב פיטורים, הוא יהיה זכאי להודעה מוקדמת נוספת לפי החוק.

משרד עורכי דין אורי שאבי

דרך מנחם בגין 132, מרכז עזריאלי, מגדל משולש, קומה 28, תל-אביב

טל: 03-6091103 | פקס: 03-6961527 | וואטסאפ: 050-6767945 | [email protected]

כל הזכויות שמורות למשרד עורכי דין אורי שאבי | עורך דין לענייני עבודה | ייצוג מעסיקים | ייצוג עובדים

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן