תביעת פיצויים

הגשת תביעת פיצויי פיטורים

עובד שלא שולמו לו פיצויי פיטורים יכול להגיש תביעה לבית-הדין לעבודה. תביעת פיצויים יש להגיש לבית-הדין לעבודה באזור בו עבד העובד. בתי-דין לעבודה מצויים בבת-ים, חיפה, נצרת עלית, באר-שבע, ירושלים ואילת. לא קיימים בתי-דין לעבודה בערים אחרות.

את התביעה ניתן להגיש עם ייצוג של עורך-דין, או לבד. במקרה שבוחרים להגיש את התביעה לבד, חשוב וכדאי להוועץ בעורך-דין, כדי לנסח את התביעה בצורה נכונה, להוסיף לתביעה רכיבים נוספים חשובים שאולי לא הכרת ולקבל הדרכה על ניהולו של ההליך המשפטי.

חישוב תביעת פיצויי פיטורים

חישוב פיצויי פיטורים של עובד יכולה להיות משימה פשוטה או מורכבת, תלוי באופי העבודה, מורכבות רכיבי השכר, תקופת העבודה ועוד.

ככלל, עובד שעבד יותר משנה אחת, זכאי לפיצויי פיטורים בגובה של משכורת אחת לכל שנת עבודה. חלק מפיצויי הפיטורים מופקדים בדרך-כלל בקרן-פנסיה, וחלק על המעסיק להשלים.

עובד זכאי לפיצויי פיטורים אם פוטר על-ידי המעסיק, או התפטר בדין פיטורים, עקב הרעת תנאי עבודה או מצב אישי שמצדיק התפטרות תוך זכאות לפיצויי פיטורים.

כדאי לדעת שמעסיק חייב לשלם פיצויי פיטורים על כל מרכיבי השכר, אף אם נקבע אחרת בהסכם עבודה. למשל, עובדים רבים מקבלים שכר שחלקו מורכב מעמלות או בונוסים. במרבית המקרים מדובר ברכיב שחובה לשלם עבורו לפיצויי פיטורים ואף לפנסיה וימי חופשה ומחלה. עם-זאת, רכיבים נלווים לשכר, כגון הוצאות רכב, דמי הבראה, בונוס שנתי, אש"ל וכדומה – אין חובה לקחת אותם בחשבון עבור חישוב פיצויי פיטורים.

פיצויי פיטורים בקרן הפנסיה

לרוב העובדים מופרשים כספים לקרן פנסיה. החובה להפריש לפנסיה לעובד היא מגיל 21 ולעובדת מגיל 20. ההפרשות לפנסיה כוללות ברוב המקרים מרכיב של פיצויי פיטורים, שנלקחים בחשבון בעת תשלום פיצויי הפיטורים בסוף תקופת העבודה. ישנם מקרים שהסכום שמופקד בקופה מכסה את כל פיצויי הפיטורים המגיעים לעובד אך ברוב המקרים הסכום שנצבר בקופה מכסה רק חלק מפיצויי הפיטורים.

עובד שעבד פחות משנה אחת במקום העבודה, אינו זכאי לפיצויי פיטורים, אך הוא כן זכאי להפרשות לקרן פנסיה, שכוללות מרכיב של פיצויי פיטורים. הפרשה זו תהיה שייכת לעובד אף אם יתפטר או יפוטר אחרי פחות משנת עבודה.

תביעת פיצויים בנושאים נוספים

במקרים המתאימים ניתן להגיש תביעת פיצויים בנושאים נוספים בבית-הדין לעבודה. בין היתר, תביעת פיצויים בגין פיטורים שלא כדין, פיטורים בהריון ועוד.

צפו בסרטון המסביר על הליך תביעה בבית-הדין לעבודה:

משרד עורכי דין אורי שאבי – עו"ד פיצויי פיטורים ודיני עבודה

דרך מנחם בגין 132, מרכז עזריאלי, מגדל משולש, קומה 28, תל-אביב

טל: 03-6091103 | פקס: 03-6961527 | וואטסאפ: 050-6767945 | [email protected]

כל הזכויות שמורות למשרד עורכי דין אורי שאבי | עורך דין לענייני עבודה | ייצוג מעסיקים | ייצוג עובדים