תביעה על התעמרות בעבודה

תביעה על התעמרות בעבודה או התנכלות

תביעה על התעמרות בעבודה ניתן להגיש לבית-הדין לעבודה. במקרים רבים, התעמרות בעבודה תהיה מלווה בהפרת זכויות נוספות של העובד או העובדת. כמו-כן, התעמרות בעבודה יכולה לאפשר לעובד במקרים מסויים להתפטר בדין פיטורים.

התעמרות בעבודה פסקי דין ומצב משפטי

בנושא התעמרות או התנכלות בעבודה, לא קיים חוק כלשהו. ישנם מספר פסקי-דין לא רבים שפסקו פיצוי לעובדים שעברו התנכלות חמורה בעבודה. עם-זאת, מאחר שהנושא לא גובש באופן מלא בבית-הדין לעבודה, ואין פסיקה מחייבת וברורה של בית-הדין הארצי לעבודה, הרי שזה לא יהיה פשוט להגיש תביעה ולדעת מראש מה תהיה התוצאה שלה. לכן, מאוד חשוב להוועץ בכל מקרה עם עורך דין דיני עבודה לפני שמחליטים להגיש תביעה כזו.

בדרך-כלל, כאשר הנושא של ההתעמרות הוא נושא משני לתביעה, ועיקר התביעה מדבר על זכויות סוציאליות, פיצויי פיטורים וכדומה – עשויה להיות נטיה שלא להכיר גם בתביעה לפיצוי בגין התנכלות.

הצעת חוק למניעת התעמרות בעבודה

בשנת 2015 הוגשה הצעת חוק בכנסת למניעת התעמרות בעבודה. בהצעת חוק זו נקבעו איסורים שונים להתעמרות או התנכלות בעבודה, וניתנה סמכות לבית-הדין לעבודה לפסוק פיצוי לעובד שהמעסיק שלו התעמר או התנכל לו. הצעת החוק לא עברה בכנסת, ולכן לא ניתן להגיש תביעות מכוח הצעת חוק זו.

למרות היעדרו של חוק בעניין, במספר פסקי דין ניתנו פיצויים לעובדים שחשו מושפלים עקב התנכלות בעבודה. פסק-הדין המפורסם ביותר הינו בעניינו של מני נפתלי נגד שרה נתניהו ומדינת ישראל. בפסק-דין זה זכה מני נפתלי, שעבד בבית ראש הממשלה, בפיצוי של עשרות אלפי שקלים, לאחר שהוכחה טענתו על התנכלות והתעמרות מצדה של גב' שרה נתניהו. פסק-דין זה ניתן על-ידי בית-הדין האזורי לעבודה בירושלים.

מה הסכומים שניתן לתבוע בגין התנכלות

קשה לדעת. הסכום הריאלי לתביעה משתנה מאוד ממקרה למקרה בהתאם לחומרת הנסיבות. עם-זאת, ברוב מוחלט של המקרים, לא יהיה מקום להגיש תביעה של למעלה מכמה עשרות אלפי שקלים. זוהי גם תקרת הסכום שנפסקה במספר פסקי דין של בתי-הדין לעבודה בתביעות קודמות בנושא התנכלות.

כאשר מדובר בסכום תביעה שצפוי להיות לא גבוה במיוחד, לא תמיד ישנה כדאיות לשכור את השירותים של עורך-דין לייצוג בהליך. במקרים אלה, הגשת תביעה לבית הדין לעבודה ניתן לעשות ללא ייצוג, לאחר שעורך-דין הוא זה שמכין את התביעה. במקרה כזה, העלות להכנת התביעה אינה גבוהה באופן יחסי, ועם הדרכה נכונה ניתן לנהל את התביעה לבד ללא עורך-דין.

דוגמאות להתעמרות בעבודה שיכולות לזכות בפיצוי כספי

אילו נסיבות יכולות להחשב ככאלו שמצדיקות ומאפשרות הגשת תביעה בעלת סיכוי בגין התעמרות בעבודה?

– צעקות וגידופים כלפי העובד

– אי מתן אפשרות לנצל ימי מחלה באופן קבוע ומתמשך

– כפיית העסקה בזמן חופשת לידה

אלימות פיזית או מילולית

– השפלה חוזרת ונשנית של העובד בפני עובדים נוספים ברמה אישית ולא על רקע מקצועי

אלו הן רק דוגמאות ולא רשימה סגורה. אך יש להבין שמדובר בנסיבות שהן יחסית חמורות. כך, למשל, מעסיק שאינו מסכים להעלות שכר למרות תקופת העסקה ממושכת, מעסיק שאינו פנוי לצרכיו האישיים או המקצועיים של העובד, מעסיק שהוא קצר רוח עם העובד וכדומה – אלו לא יהיו נסיבות שיצדיקו הגשת תביעה בגין התעמרות בעבודה.

התעמרות בעבודה עורך דין מסייע

עובדים רבים יוצרים קשר עם משרדנו ומספרי לנו סיפורים שונים ומשונים על התנכלויות והתעמרויות שונות מצד מעסיקיהם. 

חשוב לדעת שלא כל התנהגות לא נוחה מצדו של המעסיק הינה בגדר התנכלות, ולנוכח מה שנכתב קודם לכן, אין כמעט משמעות למונח עצמו. חשוב לדעת איך להתמודד עם הסיטואציה ולא לתת לה כותרות.

למשל, כאשר מעסיק מחליט להפחית משכרו של עובד – אין מדובר בהכרח בהתנכלות, וקודם כל יש לראות בסיטואציה הזו משום הרעת תנאי עבודה. במקרה כזה העובד רשאי להתפטר ולדרוש פיצויי פיטורים.

ולמשל, כאשר מעסיק מחליט לשנות תפקיד לעובד. גם במקרה זה הזכות היא קודם כל להתפטר ולדרוש פיצויי פיטורים.

ומה ניתן לעשות אם העובד לא מעוניין להתפטר? בחלק מהמקרים אפשר לנקוט בטקטיקה משפטית בעצת עורך דין לענייני עבודה, ולנסות לשפר את תנאי העבודה.

באותם מקרים בהם המעסיק צועק, מקלל ומשפיל את העובד באופן קיצוני וקבוע, ניתן לשקול הגשת תביעה לפיצוי כספי על עצם ההתעמרות בעבודה.

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן