זכויות עובדים בפשיטת רגל

זכויות עובדים בפשיטת רגל – יש למהר ולהגיש תביעה

כאשר מעסיק נקלע לסיטואציה שהוא מפסיק לשלם לעובדים כספי פנסיה במשך חודשים ארוכים, ולעתים גם מפסיק לשלם משכורות – סביר להניח שהוא מצוי במצב של "חדלות פרעון". כלומר, הוא אינו יכול עוד לעמוד בהתחייבויותיו הכספיות, ואין לו כסף לשלם את החובות לעובדים ואולי גם לנושים אחרים, כמו ספקים של העסק.

חשוב לדעת שבמקרה כזה יש מה לעשות וניתן במסגרת של הליך משפטי להשיג את רוב החוב ואולי אף את כולו.

הפרוצדורה של זכויות עובדים בפשיטת רגל דומה מאוד למקרה של פירוק חברה. משרדנו עוסק רבות בהליכים של פירוק חברה על ידי עובדים.

מה עושים אם המעסיק הפסיק לשלם משכורות ופנסיה

אם המעסיק הפסיק לשלם שכר, או הפקדות לקרן פנסיה – יש ליצור קשר מיידי עם עורך דין דיני עבודה.

במסגרת ה שיחה עם עורך הדין ניתן יהיה לקבל ייעוץ ראשוני שיכול לסייע לשפר את סיכויי התביעה, לדעת אילו מסמכים וראיות כדאי לאסוף וכן לפעול בזמן – על מנת שלא לאבד זכויות כספיות.

מה עושים אם המעסיק פשט רגל

לא ניתן לנהל תביעה נגד חברה שפשטה רגל, כלומר מצויה בהליך פירוק, וכך גם נגד אדם שפשט רגל. אם למעסיק אין כסף לשלם, ואין נכסים שניתן לעקל – כמו מכונית, חסכונות או דירה – יש לנקוט נגדו בהליך של פשיטת רגל. באמצעות הליך זה, ניתן יהיה להגיש תביעת חוב למוסד לביטוח לאומי, ולקבל ממנו את תשלומי השכר, זכויות, פנסיה ופיצויי פיטורים.

מה קורה עם החובות שנצברו בקרן הפנסיה

גם את החובות שנצברו בקרן הפנסיה או בקרן השתלמות ניתן לתבוע מהמוסד לביטוח לאומי. 

לעתים, אם החוב גדול, עקב אי הפקדה לקרנות במשך תקופה ארוכה – יש מקום לבחון תביעה נגד קרן הפנסיה עצמה, אשר אחראית לגביית החובות מהמעסיק. ראו פסק דין שקיבלנו בנושא בתביעה נגד קרן הפנסיה מנורה-מבטחים בבית-הדין לעבודה.

מה הזכויות שניתן לקבל מביטוח לאומי

ביטוח לאומי מכסה לעובדים את רוב החובות שנצברו על-ידי המעסיק.

– שכר עבודה, דמי חג, שעות נוספות, עמלות וכדומה – אך במגבלה של חובות שנצברו ב-12 חודשי העבודה האחרונים ולא יותר

– פיצויי פיטורים

– דמי הבראה ודמי חופשה

תביעת החוב מוגבלת לתקרה של כ-123,000 ש"ח לכל עובד. כלומר, אם החוב גבוה מסכום זה יש חשש שלא ניתן יהיה לגבות את החוב ממקור אחר. 

– וכן חובות לקרן פנסיה  (עד תקרה של כ-19,000 ש"ח לכל עובד)

מה הפרוצדורה וכמה זמן זה לוקח

בשלב הראשון יש לנקוט בהליך של פשיטת רגל נגד המעסיק. לאחר מכן להגיש תביעת חוב שמועברת למוסד לביטוח לאומי. התביעה נבדקת ובסופו של ההליך העובד מקבל את זכויותיו לחשבון בנק או לקרן הפנסיה. מדובר בהליך ממושך, שיכול להמשך שנתיים ואף יותר. 

ברוב המקרים, התוצאה מובטחת והכסף משולם לבסוף על ידי ביטוח לאומי. אך מדובר בפרוצדורה מורכבת, שיש לבצע אך ורק עם עורך דין מנוסה בתחום דיני העבודה וזכויות עובדים בהליכי פשיטת רגל.

להקראת המאמר בקול

כן. ביטוח לאומי משלם במקום מעסיק שפשט רגל את פיצויי הפיטורים של העובד

בעיקרון כן. ביטוח לאומי ישלם לעובד עד הסכומים המקסימלים (כ-123,000 ש"ח). אם החוב גדול מכך, במסגרת הליכי פשיטת הרגל ייעשה ניסיון לגבות מקופת הכינוס את יתר הסכומים שהמעסיק חייב לעובד.

העובד זכאי לרוב הזכויות הסוציאליות – פיצויי פיטורים, פנסיה, חופשה, שכר, הודעה מוקדמת ועוד – עד תקרה של כ-123,000 ש"ח

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן