תשלום ימי חג לעובד שעתי

תשלום ימי חג לעובד בשכר שעתי או יומי

עובד שכיר, שעובד בשכר שעתי או שכר יומי זכאי לתשלום ימי חג (או דמי חג). הזכאות נובעת מכח צו הרחבה בנושא החל על כל העובדים במשק. הזכאות היא גם לעובדים זרים.

תשלום יום חג הוא לפי השכר היומי של העובד. הזכאות היא לפי הדת של העובד (יהודי, מוסלמי, נוצרי וכדומה) ובהתאם לנהלי המקום. מקום עבודה שסגור בימי החג היהודיים ישלם דמי חג לפי ימי החג היהודיים גם לעובד שאינו יהודי.

הזכאות לפי ימי החג היהודיים היא בגין החגים הבאים: ראש השנה (יומיים), יום הכיפורים, סוכות (יומיים), פסח (יומיים), יום העצמאות וחג השבועות. סך-הכל 9 ימים בשנה.

הזכאות לתשלום ימי חג היא בגין אותם חגים שנפלו על יום עבודה וכך העובד הפסיד יום עבודה ועל-כן יש לשלם לו דמי חג. כלומר, בדרך-כלל, לעובד במשרה מלאה ישולמו 6-7 ימי חג בשנה, בהתאם לחגים שנפלו באותה שנה על ימי עבודה. עובד שעובד גם בימי שישי יזכה לדמי חג גם בגין ימי החג שנפלו על ימי שישי.

עובד זכאי לדמי חג כאשר הוא עבד יום לפני החג ויום אחרי החג. כלומר, עובד שעובד פעם בשבוע – לא יהיה זכאי לדמי חג. יחד עם זאת, עובד משמרות, שאינו עובד כל יום, זכאי בדרך כלל אף הוא לדמי חג, אף אם לא עבד יום לפני ויום אחרי החג, לנוכח כך שהמשמרות נקבעות לפי צרכיו של המעסיק. כלומר, אם אותו עובד עובד 3-4 משמרות בשבוע, בדרך כלל הוא יהיה זכאי לדמי חג מלאים.

תשלום דמי חג למי שעבד בחג

מי שעובד בחג עצמו  זכאי לתשלום של 150% מהשכר הרגיל. במקרה כזה הוא אינו מפסיד יום עבודה. יחד עם זאת, עובד במשרות שאינן קבועות, אשר בסוף החודש היקף המשמרות שבו הועסק שווה להיקף המשמרות הרגיל שלו (בחודש שבו לא חל חג) אין מדובר במצב שבו הושווה מצבו לעובד חודשי, כי הוא נאלץ לעבוד במשמרות נוספות (שלא בימי חג) על מנת להגיע לאותו היקף משמרות.

לכן, הרציונל שהעובדים יזכו במנוחה בימי החגים נפגע, כי למעשה העובד הוסיף על ימי עבודתו על מנת שהיקף עבודתו לא יפגע כתוצאה מכך שלא עבד בחג.

מצב זה מזכה את העובד בדמי חג (ע"ע איל"ן איגוד ישראלי נ' מוחדינוב ואח').

משמעות הדבר: עובד בשכר שעתי או יומי שעובד בחג זכאי לתשלום של 250% עבור העבודה בחג. 100% עבור דמי חג ועוד 150% עבור השכר והגמול המיוחד בגין העבודה בחג.

תשלום על עבודה בערב חג

על עבודה בערב חג אין תשלום מיוחד. מדובר ביום עבודה רגיל, בדומה לעבודה ביום שישי בבוקר.

במקרה של עבודה שנמשכת לאחר שעת כניסת החג, זכאי העובד לתשלום של 150% על שעות העבודה החל משעת כניסת החג.

שעות נוספות בשבת וחג

בגין עבודה בשבת וחג זכאי העובד לתשלום של 150% לעומת השכר הרגיל.

על עבודה בשעות נוספות בשבת או בחג, זכאי העובד לתשלום של 175% מהשכר הרגיל עבור השעתיים הנוספות הראשונות וגמול של 200% על השעות הנוספות מעבר לשעתיים.

קראו כאן עוד בנושא חישוב שעות נוספות