עבודה ללא תלוש משכורת

עבודה ללא תלוש

ישנם עובדים שעובדים במקום מסוים, מקבלים שכר במזומן (ב"שחור") אך המעסיק לא מוסר להם תלושי שכר, לא מדווח לביטוח לאומי ולא משלם לאותם עובדים זכויות סוציאליות. חשוב לדעת שמדובר בעבירה חמורה מצדו של המעסיק. 

יחד עם זאת, לעתים רבות עובדים מסויימים מעדיפים לעבוד ללא תלוש שכר מסיבות שונות:

א. במקרה שיש לאותם עובדים עבודה נוספת מדווחת עם תלוש שכר והם לא רוצים לבצע תיאום מס או לא רוצים לשאת בחיוב המס במסגרת תלוש שכר נוסף;

ב. במקרה שאותם עובדים מקבלים קצבה מביטוח לאומי ולא רוצים לדווח שהם עובדים על מנת להמשיך ולהנות מתשלום הקבצה;

ג. במקרה שאותם עובדים רוצים להסתיר את הכנסתם מנושים שהם חייבים להם כסף.

חשוב לדעת שדיווח שקרי לרשויות מהווה עבירה מצד העובד. 

לצד זאת, ישנם מקרים שלעובד אין כל עניין בעבודה ללא תלוש שכר, אבל המעסיק הוא זה שנמנע מלהנפיק לעובד תלוש שכר. במצב כזה אין עבירה מצדו של העובד, ועובד כזה זכאי למלוא הזכויות הסוציאליות – פנסיה, דמי הבראה, חופשה, פיצויי פיטורים ועוד. בין הצדדים מתקיימים יחסי עובד מעביד אם אם מדובר במקרה של עבודה ללא חוזה העסקה.

העובד רשאי להגיש תביעה כספית לתשלום מלוא הזכויות המגיעות לו בתקופה בה עבד. העובד אף רשאי להגיש תביעה לפיצוי כספי בגין כך שלא הונפקו לו תלושי שכר. במרבית המקרים בית-הדין לעבודה פוסק פיצוי כנגד מעסיק שלא הנפיק תלושי שכר עד לסכום של 5,000 ש"ח. במקרה שעובד מקבל שכר ללא תלושים, כדאי לקבל ייעוץ בדיני עבודה מעורך-דין שמומחה בתחום.

באילו עבודות ניתן לעבוד ללא תלוש משכורת

בעבר מרבית המלצרים במסעדות עבדו ללא תלוש שכר. כיום התופעה הצטמצמה ומרבית המסעדות פועלות באופן חוקי, יחסית. לכן ישנן רק מעט מסעדות שמוכנות להעסיק עובדים ללא תלוש שכר.

בדרך-כלל עבודה בבתים פרטיים עבור משפחות – בתפקיד של מטפל/ת בילדים או מנקה, הינה עבודה ללא תלוש שכר. חלק מאותן משפחות מקפידות לדווח על העבודה לביטוח לאומי, על-פי חובתן. הדיווח מחליף למעשה את החובה להנפיק תלוש שכר. עם-זאת, עדיין במרבית המקרים העבודה נעשית ללא דיווח, וכך יכול העובד לעבוד בעבודה מעין זו ללא תלוש שכר.

ישנם עסקים במגזרים מסויימים שמעסיקים עובדים עם תלוש שכר חלקי. כלומר, השכר שמשולם בפועל, בדרך-כלל במזומן, גבוה הרבה יותר ממה שמדווח בתלוש השכר. חשוב לדעת שהעובד במקרה כזה זכאי לזכויות סוציאליות מלאות על מלוא השכר ולא רק על השכר המדווח. במקרה כזה כדאי לפנות לעורך-דין לצורך בדיקת תלושי שכר.

הוכחת תביעה של עובד שלא קיבל תלושי שכר

לעובד שאינו מקבל תלושי שכר חשוב לזכור שכדי להוכיח את תביעו הוא יצטרך להוכיח הן את תקופת עבודתו והן את גובה שכרו.

למשל, עובד שעבד 5 שנים בשכר של 8,000 ש"ח ששולם במזומן וללא תלוש, פוטר, וזכאי לפיצויי פיטורים בסך של 40,000 ש"ח (מלבד זכויות נוספות שהוא זכאי להן). מנגד, המעסיק טוען שהעובד עבד פרקי זמן קצרים עם הפסקות מרובות שלא עלו על שנה במצטבר, ושכרו עמד על לא יותר מ-5,500 ש"ח לחודש. במקרה של מחלוקת כזו, יתקשה העובד להוכיח את מלוא תביעתו.

לכן, כדאי מאוד לעובד לתעד מבעוד מועד את תנאי העבודה ותקופת העבודה, בהקלטת שיחות עם המעביד ועם עדים רלוונטיים ושמירת ראיות נוספות כמו תכתובות וואטסאפ וכדומה.

במסגרת הליך משפטי שמוגש עם עורך דין לענייני עבודה, אותו עובד יוכל לתבוע את מלוא זכויות העבודה שלא קיבל – דמי הבראה, חופשה, דמי מחלה, דמי נסיעות, פנסיה, פיצויי פיטורים ועוד.

האם יש סיכון לחיוב במס בגין "עבודה בשחור"

בעבודה ללא תלוש שכר, השכר שקיבל העובד במזומן חייב במסים (ביטוח לאומי ומס הכנסה). לכאורה, אותו עובד יהיה מחוייב בתשלום מס הכנסה על ההכנסה שלא דווחה לרשויות המס. בפועל, בפרקטיקה, עניינים כאלה כלל לא מגיעים לרשויות המס, ואם ננקט הליך כלשהו (במקרים נדירים), הוא ננקט נגד המעסיק שמחובתו היה לדווח על משכורתו של העובד. 

חשוב להבהיר שעבודה בשחור הוא המצב בו העובד מקבל כסף מזומן מהמעביד ישר לכיסו הפרטי. זה לא משנה אם מדובר בעובד שכיר או עצמאי. ברגע שמקבל תשלום במזומן ללא קבלה, חשבונית או תלוש שכר, העבודה למעשה אינה מדווחת לרשויות של המדינה, כשפועל יוצא מכך הוא שאין ניכויים ותשלומי מס וכמו כן, אין הפרשות עבור הטבות סוציאליות.

מבחינת העובד השכיר המסכים לקבל משכורת או תשלום בגין "עבודה בשחור", זה אולי נראה כאילו הוא מרוויח, היות שעכשיו יש לו מזומן בכיס. אך למעשה במקרה זה, העובד מפסיד הרבה מאוד. מכיוון שהוא איננו מקבל תלוש משכורת כחוק, הוא אינו נהנה מהפרשות סוציאליות כמו ביטוח לאומי, מס בריאות, פנסיה והטבות נוספות, שנועדו להגן עליו ולעזור לו בעתיד הקרוב והרחוק. 

כאן המקום להבהיר בצורה חד משמעית, מעסיקים שמשלמים בשחור וגם עצמאים שמחליטים לעבוד בשחור, למעשה עוברים על החוק. עבודה בשחור על פי חוקי מדינת ישראל, הינה עבירה פלילית לכל דבר. לעבירה פלילית זו, עשויות להיות השלכות מאוד חמורות על המעסיק. 

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן