תביעת עובד נגד מעביד

תביעת עובד נגד מעביד – המדריך המלא

כאשר עובד מרגיש שהוא קופח בזכויותיו בעבודתו, הוא רשאי להגיש תביעה נגד המעביד בבית-הדין לעבודה.

בכתב התביעה יש לפרט את העובדות הרלוונטיות ולצרף את המסמכים שתומכים בתביעה ומוכיחים את הטענות: תלושי שכר, דוחות נוכחות, תכתובות וואטסאפ וכדומה. ניתן לצרף את המסמכים גם בשלב מאוחר יותר בהליך המשפטי.

תביעת מקום עבודה יש להגיש בבית-הדין לפי אזור העבודה של העובד. קיימים בתי-דין לעבודה בירושלים, בת-ים (מרכז), חיפה, נצרת עילית, באר-שבע ואילת.

*** דוגמא לכתב תביעה בבית הדין לעבודה

יצוג בתביעה על ידי עורך-דין

בכל הליך משפטי אפשרי וכדאי להיעזר בשירותיו של עורך-דין. עורך-דין מנוסה וממוחה בתחום דיני העבודה ידע לנהל את ההליך המשפטי בצורה יעילה, להוכיח את העובדות השנויות במחלוקת, לחשב את הזכויות באופן מקסימלי והגיע לתוצאה הרצויה מבחינת הלקוח.

בתביעות בסדר גודל קטן, ניתן להיעזר בעורך-דין רק בשלב חישוב הזכויות והגשת התביעה תוך הדרכת הלקוח כיצד להמשיך, ולאחר מכן להמשיך את הניהול של ההליך ללא ייצוג.

קרא עוד: על שכר טרחה של עורך דין לענייני עבודה

הגשת כתב הגנה על-ידי המעסיק

מעסיק שהוגשה נגדו תביעה על ידי עובד, רשאי להתגונן מפני התביעה ולהגיש כתב הגנה. לאחר הגשת כתב ההגנה הצדדים יוזמנו לדיון בפני שופט בבית-הדין לעבודה.

האם כדאי להגיש את התביעה נגד מעסיק נוכחי או להמתין לסיום עבודה?

עובד אשר זכויותיו מקופחות מצוי בדילמה. האם כדאי להגיש תביעה נגד המעסיק או להמתין לסיום העבודה? מצד אחד, אי פעולה תגרום לכך שזכויותיו של העובד ימשיכו להיות מקופחות, ומהצד השני אם העובד יגיש תביעה הדבר עלול להחמיר את המצב מול המעסיק ואולי אף לגרום לפיטורים של העובד.

אמנם, למעסיק אסור לפטר עובד רק בגלל שזה הגיש תביעה לתשלום זכויות, אך אם המעסיק בוחר לעשות זאת כמעט בלתי אפשרי לעצור את התהליך. אפשר לשקול הגשת צו מניעה לבית-הדין לעבודה, אך מדובר בהליך יקר ומורכב, שבמקרים רבים לא מביא לתוצאה הרצויה.

לכן, בדרך כלל, כדאי לעובד להמתין לקראת מועד סיום העבודה ורק אז לפעול משפטית מול המעסיק. אך יש לזכור מספר דברים:

א. לא ניתן להגיש תביעה לזכויות שהתיישנו. בדרך-כלל זכויות מתיישנות לאחר 7 שנים. כלומר, בחלוף 7 שנים ממועד מסויים לא ניתן להגיש תביעה לדמי הבראה, נסיעות, שעות נוספות, פנסיה וזכויות נוספות – אלא רק בגין 7 השנים האחרונות.

ב. בחלוף השנים קשה הרבה יותר להוכיח טענות ללא ראיות טובות. לכן, עניינים שנויים במחלוקת – בגין זכויות כמו ניצול של ימי חופשה, עבודה בשעות נוספות וכדומה – כדאי לשמור ראיות, כמו מסמכים, התכתבויות עם המעסיק, דוחות נוכחות ובהעדר כל אלה אפשר לשקול להקליט את המעסיק על אותם עניינים. זאת, כדי שבבוא היום ניתן יהיה להגיש תביעה ואף להוכיח אותה בבית-הדין לעבודה.

ג. כאשר  לא משולמות זכויות לעובד, הוא רשאי להתפטר בדין פיטורים ובמקרה כזה הוא זכאי לפיצויי פיטורים מלאים. לכן, לפני שהעובד מתפטר, כדאי לבדוק מה הזכויות שלא שולמו, לדרוש אותן מהמעסיק, ואם המעסיק מסרב לשלם זו יכולה להיות עילה להתפטר בדין פיטורים.

ד. אם מדובר בזכויות כספיות בסכומים משמעותיים, או במקרה שאין הפקדה כלל לקרן פנסיה (דבר שגורם לסיכון כספי גדול עקב חוסר כיסוי ביטוחי) – כדאי לשקול להגיש תביעה בהקדם.

היכן מגישים את התביעה

תביעה נגד מעסיק יש להגיש אך ורק בבית-הדין לעבודה. לא ניתן להגיש תביעה בבית-משפט לתביעות קטנות מאחר שרק בית-הדין לעבודה מוסמך לדון בסכסוך בין עובד למעביד. 

ניתן להגיש את התביעה בעזרת עורך-דין, אך ניתן להגיש תביעה אף ללא ייצוג. במקרה של תביעה גדולה – למעלה מכמה עשרות אלפי שקלים – לא כדאי להגיש לבד אלא רק באמצעות עורך-דין. תביעה קטנה ניתן להגיש לבד, אך כדאי להוועץ בעורך-דין בשלב עריכת התביעה על-מנת לעשות זאת נכון ולמצות את מקסימום הזכויות שניתן לתבוע.

כמה זמן נמשך ההליך המשפטי

כל הליך משפטי נמשך זמן רב. הליך ממוצע נמשך כשנה עד שנתיים. לעתים רבות ההליך מסתיים בשלבים מוקדמים בהרבה, בהליכי פשרה. לא ניתן לקצר את ההליך, אך אם מגישים תביעה מוצדקת באמצעות עורך-דין מומחה בדיני עבודה, בסופו של דבר התוצאה מגיעה.

מה עלי לעשות אם יש חשש ליציבות הכלכלית של החברה

במרבית המקרים, אין צורך לחשוש ממצב שכזה, מאחר שהמוסד לביטוח לאומי מכסה את מרבית הזכויות של עובד במקרה של פירוק החברה או פשיטת רגל של מעסיק. עם-זאת, הכיסוי של ביטוח לאומי מוגבל לתקרה של כ-123,000 ש"ח, לכן בכל מקרה כדאי להוועץ בעורך-דין לענייניי עבודה על-מנת למצות מקסימום מהזכויות בהליך משפטי.

מה סיכויי התביעה שלי

תשובה לשאלה זו יכולה להינתן רק על-ידי עורך-דין לענייני עבודה. אך חשוב לזכור שעורך-דין לא פועל בחלל ריק ותלוי גם בסיוע של הלקוח. חשוב שעובד שמרגיש שזכויותיו מקופחות ישמור מסמכים, תלושי שכר, דוחות נוכחות, התכתבויות (גם במייל או בוואטסאפ), וכך יגדל משמעותית הסיכוי להוכיח מקסימום רכיבים של התביעה.

האם מעסיק יכול לתבוע עובד

כן. גם מעסיק יכול לתבוע עובד. אך מטבע הדברים מאחר שזכויות עבודה הן זכויות של עובדים, מעסיק יכול לתבוע עובד רק במקרים קיצוניים, למשל במקרה של גניבה ממעסיק. מעסיק לא יכול לתבוע עובד שעבד לא טוב, או אפילו גרם לנזק עקב עבודה רשלנית. רק במקרים בהם העובד עשה משהו בזדון ובכוונה לגנוב או לגרום נזק – יש מקום לתביעה.

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן