הגשת תביעה ללא עורך דין

הליך משפטי ללא ייצוג על-ידי עורך דין

כל אדם יכול ורשאי לייצג את עצמו בכל הליך משפטי. אין חובה להיות מיוצג על-ידי עורך-דין. ייצוג על-ידי עורך-דין זוהי זכות ולא חובה.

יחד-עם זאת, כדאי וחשוב להוועץ בעורך-דין לפני תחילתו של ההליך המשפטי – אם למשל מדובר במקרה של הגשת תביעה או התגוננות מפני תביעה שהוגשה נגדך. 

בדרך-כלל מקובל שתביעות קטנות בסכום של כמה אלפי שקלים או אף כמה עשרות אלפי שקלים מנוהלות ללא עורך-דין, וזאת מהטעם שהעלויות של עורך-דין יצדיקו ייצוג בהליך המשפטי.

הגשת תביעה ללא עורך דין נפוצה בבית-הדין לעבודה, במיוחד כשמדובר בתביעות קטנות, עד לסכום של כמה עשרות אלפי שקלים בודדים.

עם-זאת, חשוב לדעת, שאף אם בחרת להגיש את התביענה לבד וללא עורך-דין, אין לצד השני מניעה להיות מיוצג על-ידי עורך-דין. לכן, כדאי להגיע לדיון המשפטי מוכן לכל תרחיש, וזאת לכל הפחות באמצעות התייעצות עם עורך-דין לפני הגשת התביעה.

משרדנו נותן ייעוץ בדיני עבודה, בתביעות כספיות בבית-המשפט לתביעות קטנות ובנושאים נוספים.

תביעות קטנות ללא עורך-דין 

הגשת תביעה ללא עורך דין קיימת באופן טבעי בית-המשפט לתביעות קטנות. שם, לא ניתן להיות מיוצג על-ידי עורך-דין. זוהי הערכאה השיפוטית היחידה שמגבילה את הזכות לייצוג על-ידי עורך-דין. מדובר בתביעות קטנות עד לסכום כספי של 33,800 ש"ח (נכון לחודש אפריל 2021). בבית-משפט זה גם הנתבע אינו רשאי להגיע לדיון עם עורך-דין מטעמו.

יחד-עם-זאת, ניתן בהחלט להוועץ עם עורך-דין לפני הדיון, ולהיעזר בעורך דין לצורך עריכת כתב-תביעה או כתב-הגנה/

משרדנו נותן ייעוץ ומסייע בהכנת כתב-תביעה או כתב הגנה בבית משפט לתביעות קטנות.

הגשת תביעה ללא עורך דין בבית-הדין לעבודה

כאמור, גם בבית-הדין לעבודה ניתן להגיש תביעה או הגנה לבד וללא ייצוג. 

גם במקרה של הגשת תביעה ללא עורך דין, מומלץ וחשוב מאוד להיעזר בעורך-דין ולא לנסח את כתב-התביעה לבד. העלות להכנת כתב תביעה או כתב הגנה אינה משמעותית. עורך דין מנוסה ידע להנחות את הלקוח הן באותם רכיבי תביעה בעלי סיכוי, והן רכיבי תביעה שהלקוח כלל לא ידע עליהם והן ינחה אותו כיצד לנהל את ההליך בחוכמה.

ניתן לקרוא כאן על ההליך לצורך הגשת תביעה לבית הדין לעבודה.

איסוף ולמידת מידע משפטי דרך האינטרנט

לקוחות רבים מגיעים למשרדי לאחר שביררו את מצבם המשפטי דרך קריאת מאמרים ופסקי-דין שמפורסמים באינטרנט. זוהי דרך די גרועה לברר מצב משפטי. ברוב המוחלט של המקרים המסקנות שהגיע אליהן הלקוח אינן נכונות. 

בואו ננסה להבין מדוע זוהי דרך לא טובה:

– פסקי-דין כתובים בדרך כלל באריכות, בשפה משפטית שלא כולה מובנת לאדם מן היישוב ומתייחסים למצב דברים ספציפי שעלה באותו מקרה. אנשים נוהגים לחשוב שהמצב שלהם דומה למצב שמתואר באותו פסק-דין שהם קראו ולמדו, אך במקרים רבים נסיבות קטנות יכולות לשנות את התמונה, וללא ידע משפטי הלקוח לא ידע זאת. 

– בנוסף, פסקי-דין הם למעשה מיעוט שבמיעוט של המקרים שמגיעים לבתי-המשפט. ברוב המוחלט של המקרים הליכים משפטיים מסתיימים בפשרה, ותוצאות אלה אינן מתפרסמות. למעשה, פסקי-דין אלה מקרי הקיצון, בהם ניתנה הכרעה לצד זה או לצד אחר. הםא בהכרח משקפים את הקשיים בניהול הליך משפטי ספציפי.

– בנוסף, יש פער גדול בין מצב משפטי לבין הוכחת אותו המצב המשפטי. במקרים רבים אדם סבור שמגיעה לו זכות, אבל הוא לא ער לכך שאין לו ראיות והכוחות כדי לזכות בתביעה. עורך-דין יוכל להעיר לו על כך, ואף להנחות אותו כיצד לאסוף ראיות רלוונטיות שיסייעו לו בזכיה בתביעה.

– גם קריאת מאמרים משפטיים אינה דרך מוצלחת, מאחר שאף הם מתחייסים בדרך-כלל למצב המשפטי שמשתקף מתוך פסקי-דין, ופחות למצבים קונקרטיים, לבעיות והקשיים בניהול הליך משפטי ולראיות וההוחכות שיש לאסוף.

לפיכך, אין כל ספק, שבטרם ניגשים להליך משפטי, אף אם מדובר בתביעה פשוטה וקטנה כביכול, חשוב מאוד להוועץ בעורך-דין ואף להיעזר בו לשם ניסוח כתב-תביעה או כתב-הגנה.

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן