צו הרחבה בענף המוסכים – זכויות לעובדי מוסכים

צו הרחבה

צו הרחבה הוא צו הנחתם על-ידי שר העבודה ואשר מרחיב את תחולתו של הסכם קיבוצי על קבוצות עובדים נוספות, בדרך כלל בענף מסויים במשק. צו הרחבה הוא למעשה הוראה חקיקתית מחייבת. צו הרחבה בענף המוסכים, למשל, מחייב את כלל המוסכים בארץ, על עובדיהם, ובאופן זה מיטיב את תנאי העובדים בענף, ביחס כלל העובדים במשק.

תחולת צו ההרחבה בענף המוסכים

צו הרחבה בענף המוסכים נחתם בשנת 1995. הצו חל על כל המוסכים שאינם חברים באיגוד המוסכים, שעליהם חל הסכם קיבוצי אחר.

הצו אינו חל על עובדי מוסכים שחתמו על חוזה עבודה אישי שנותן להם תנאים מיטיבים מאלו שנקבעו בצו.

** לחץ כאן לעיון בנוסח המלא של צו ההרחבה בענף המוסכים

הוראות עיקריות מיטיבות עם עובדי מוסכים

הזכויות המפורטות להלן הינן זכויות מיטיבות שזכאים להם עובדי מוסכים בלבד, מכח צו הרחבה בענף המוסכים, ושאינם זכאים להם כלל העובדים במשק.

תוספת ותק – לאחר שנת עבודה אחת במוסך, כל עובד זכאי לתוספת ותק בשיעור של 1% משכרו של העובד עד למקסימום של 30 שנים.

משמרת שניה – כל עובד זכאי לתוספת של 25% מהשכר עבור עבודה במשמרת שניה (וזאת ללא קשר לגמול בגין עבודה בשעות נוספות).

ביטוח מחלה – מעביד חייב לשלם לקופת מבטחים סך של 2.5% משכר העבודה של העובד לצורך ביטוח מחלה.

בגדי עבודה – לאחר שישה חודשי עבודה במוסך זכאי כל עובד לקבל 2 חליפות עבודה וזוג נעלי עבודה, אחת לשנה.

ימי שמחה – זכות זו ניתנת לעובדים קבועים בלבד: עובד זכאי לחופשה מיוחדת בתשלום בת שני ימים עקב חתונה או עקב לידת ילד. עקב ילד שמתחתן יקבל העובד חופשה בתשלום של יום אחד.

פנסיה – עובדי מוסכים זכאים להפרשות לקרן פנסיה מתחילת העבודה, ועל מלוא השכר ללא מגבלה, ולא רק לאחר 6 חודשי עבודה.

קרן השתלמות – עובד זכאי להפרשה לקרן השתלמות בשיעור של 0.2% משכרו. במקביל ינוכה משכרו של העובד 0.1% לקרן ההשתלמות.

פיטורים  עקב צמצומים בעבודה – עובד שפוטר עקב צמצומים בעבודה, רשאי לחזור לעבודה במקרה של צורך בגיוס עובדים מחדש בפרק זמן של שישה חודשים מיום סיום עבודתו.

הוכחת תחולתו של צו הרחבה במקרה של סכסוך משפטי

לעתים רבות מתגלע סכסוך בין עובד למעסיק, באשר לתחולתו של צו הרחבה. כלומר, העובד טוען לתחולה של צו ההרחבה ועל כן זכאות לזכויות שונות מכוחו של הצו, ואילו המעסיק טוען שצו ההרחבה אינו חל.

בכל מקרה כזה יש לבחון היטב את כל התנאים שקבועים בצו ההרחבה ולבחון האם אכן המעסיק עונה להגדרות שקבועות בצו ההרחבה.

בעניין זה, קראו פסק דין שניתן בבית-הדין לעבודה, במסגרתו נדחתה תביעתו של עובד שטען לתחולה של צו ההרחבה בענף העץ על החברה בו עבד, אותה ייצג משרדנו. אנו טענו, שלא מדובר בנגרייה אלא באולם תצוגה וממכר של רהיטים, ועל כן צו ההרחבה אינו חל. עמדתנו התקבלה והתביעה בעניין זה נדחתה.

בכל מקרה שיש לכם צורך להתייעץ עם עורך דין לענייני עבודה אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר.