בהתאם לחוק שעות עבודה ומנוחה, זכאי עובד לגמול מיוחד בעד עבודה בשעות נוספות.

מה הן שעות נוספות?

בהתאם לחוק, בשבוע עבודה של 6 ימים יום עבודה רגיל לא עולה על 8 שעות. כאשר מדובר על שבוע עבודה של 5 ימים, אורך יום העבודה לא יעלה על 8.6 שעות (כ-9 שעות כולל הפסקה). עבודה בשעות מעבר לנקוב לעיל, הינה עבודה בשעות נוספות.

הפסקות

כל עובד זכאי להפסקות במהלך העבודה. ביום עבודה שנמשך יותר מ-6 שעות זכאי העובד להפסקות של 3/4 שעה לפחות, כאשר בתוכן הפסקה רצופה של 1/2 שעה לפחות. בזמן ההפסקה רשאי העובד לצאת ממקום העבודה, אלא אם נוכחותו הכרחית לתהליך העבודה. אם העובד יוצא ממקום העבודה, זמן ההפסקה אינו נחשב זמן עבודה, ולא יילקח בחשבון בתחשיב השעות הנוספות.

גמול שעות נוספות

גמול השעות הנוספות שזכאי העובד לקבל הינו בשיעור של 25% מהשכר הרגיל בעד 2 השעות הנוספות הראשונות, ו-50% מהשכר הרגיל בעד יתר השעות הנוספות באותו היום. כלומר, אם השכר הרגיל הינו 40 ש"ח לשעה, התשלום בגין שתי השעות הנוספות הראשונות יהיה 50 ש"ח, ובגין יתר השעות הנוספות התשלום יהא 60 ש"ח לשעה.

גם בעבודה בימי מנוחה (שבת וחג, החל מכניסת השבת או החג) זכאי העובד לגמול של 50% מעבר לשכר הרגיל.

אם השכר הוא חודשי, מחלקים את השכר החודשי ב-186, וכך מקבלים את ערך השעה. בגין כל שעה נוספת יהיה זכאי העובד לתוספת תשלום של 125% או 150%.

תביעה לגמול שעות נוספות

תביעה לגמול שעות נוספות יש להגיש לבית-הדין לעבודה. ניתן להגיש תביעה רק בגין 7 השנים האחרונות בהן לא שולם גמול שעות נוספות, מאחר שעל-פי החוק התקופה שקדמה לכך התיישנה.

עובד שעבד תקופה ארוכה במקום עבודה שאינו משלם שעות נוספות, עשוי להיות זכאי לסכומים משמעותיים ביותר. לדוגמא, עובד שעבד במקום מסויים 5 שנים, ועבד בממוצע 10 שעות ביום משעה 08:00 עד 18:00, במשך 5 ימים בשבוע, זכאי לגמול בגין שעה אחת בכל יום, וכ-1,300 שעות נוספות בגין כל תקופת העבודה.

על המעביד חלה חובה לנהל רישום של שעות העבודה של העובד. כאשר קיים רישום כזה, חשוב לשמור את כל דוחות הנוכחות על-מנת להוכיח את כמות השעות הנוספות במקרה שהמעביד לא משלם עבורן. אם המעביד לא עורך רישום של שעות העבודה, כדאי לערוך רישום יומיומי ביומן, של שעות העבודה, על-מנת להוכיח את כמות השעות הנוספות במקרה של תביעה.

קיראו עוד:

▪ פסק-דין בו זכו שני עובדים שיוצגו על-ידי משרדנו בסכומים נכבדים עבור עבודה בשעות נוספות >>

עובדים שאינם זכאים לגמול שעות נוספות

על-פי החוק, ישנם עובדים שאינם זכאים לגמול בגין עבודה בשעות נוספות. למשל, שוטרים, עובדי צוות אוויר ומנהלים בכירים. מעבידים רבים מנסים להחיל את החריג לחוק על עובדים רבים, שאינם מנהלים בכירים, אך את הפרשנות לחריג זה קובע בית-הדין לעבודה, ובדרך-כלל באופן מצומצם. לכן, אף אם עובד חותם על הסכם שקובע שהוא אינו זכאי לתשלום עבור שעות נוספות - במקרים רבים הסכמים אלה אינם מקבלים תוקף בבית-הדין לעבודה.

קיראו עוד:

▪ האם אי תשלום שעות נוספות יכול להיחשב הרעת תנאי עבודה? >>

לייעוץ ראשוני עם עורך-דין דיני עבודה - התקשר/י 03-6091103

כל הזכויות שמרורות לעו"ד אורי שאבי, עורך-דין לדיני עבודה 2003 - 2018 |  תל-אביב, מרכז עזריאלי, הבניין המשולש, קומה 28

איך מגישים תביעה | מהעתונות | מפת האתר | צור קשר