שאלות ותשובות בדיני עבודה

שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print

האם מעביד רשאי לשלם גמול שעות נוספות גלובלי בתלוש השכר?

בית-הדין לעבודה הכיר בכך ואישר כהסדר חוקי את האפשרות לשלם גמול שעות נוספות גלובלי חודשי קבוע, כל עוד הוא הוסדר בהסכם עם העובד. בנוסף, יש לבדוק האם הגמול מכסה את כמות השעות שעובד העובד, ואם הוא אינו מכסה את השעות הנוספות שעבד בפועל – מגיע לעובד הפרש תשלום.

האם עובד זכאי לקבל פיצויי פיטורים אם הוא מתפטר בגין אי תשלום זכויות סוציאליות?

כן. אם העובד התריע בפני המעביד על כך שהוא אינו מקבל את זכויותיו כדין, והמעביד לא תיקן את ההפרה – זכאי העובד להתפטר עקב הרעת תנאי עבודה ובנסיבות אלה יהיה זכאי לתשלום פיצויי פיטורים. חשוב שהעובד יתעד את הפניה למעביד בכתב או בהקלטה וגם את התשובה של המעביד.

האם מותר לפטר עובדת כשהיא בהריון, אם היא עובדת פחות מחצי שנה?

כן, אבל רק אם הפיטורים אינם קשורים להריון. אם המעביד מפטר את העובדת בגלל ההריון, או בגלל עניינים שקשורים בהריון – כמו חופשת הלידה הצפויה או היעדרויות עקב ההיריון – הרי שמדובר בפיטורים אסורים, בניגוד לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. למעשה האיסור מפני פיטורים בנסיבות אלה הוא מהיום הראשון לעבודה, ואף בשלב ריאיון העבודה. אם העובדת נתקלת בסיטואציה שהמעביד אומר דברים שמהם ניתן להבין שהוא מתכוון לפטר את העובדת עקב ההיריון – חשוב להקליט זאת בזמן אמת.

אם העובדת בעלת ותק של מעל 6 חודשי עבודה והמעסיק מעוניין לפטר אותה הוא חייב לבקש היתר לפיטורי עובדת בהריון.

האם כל עובד זכאי לפיצויי פיטורים גם אם הוא מתפטר?

לא. אבל חשוב לדעת שלמרבית העובדים נצברים רוב פיצויי הפיטורים בקרן פנסיה או ביטוח מנהלים, ובמקרים רבים סכומים אלה יהיו שייכים לעובד גם אם הוא מתפטר. כמו כן עובד שמתפטר עקב הרעת תנאים – זכאי לפיצויי פיטורים. כדאי לפנות לעו"ד לקבלת ייעוץ בדיני עבודה לבדיקת הזכאות לפני שמודיעים על התפטרות.

אם החברה בה עבדתי נסגרה ו"פשטה את הרגל" – האם יש סיכוי שאקבל את זכויותיי?

בהחלט. בנסיבות של חדלות פירעון של החברה ניתן להגיש בקשה לפירוק חברה על ידי עובדים ולקבל את מרבית החוב מהמוסד לביטוח לאומי.

יש לכם שאלות נוספות בדיני עבודה? צרו איתנו קשר