מעסיק שלא שילם משכורת

המעסיק לא משלם משכורת? מה עושים?

במאמר זה נסקור את האפשרויות העומדות בפני עובד/ת במקרה בו מעסיק לא שילם משכורת.

אין ספק שתשלום שכר עבודה זוהי הזכות הבסיסית הראשונה של כל עובד. על-פי החוק, מעסיק חייב לשלם לעובד לפחות שכר מינימום בתעריפים הקבועים בחוק. אין עבודה ללא שכר. כמו-כן, המעסיק חייב לשלם את השכר המוסכם עד ל-10 בחודש העוקב, בצירוף תלוש שכר. הפרה של אחד מכללים אלה מהווה הפרת חוקים אזרחיים ופליליים. מעסיק שלא מסר לעובד תלוש שכר ותקין בכל חודש, חשוף לתביעה ותשלום פיצוי כספי.

פיצויי הלנת שכר

על-פי החוק, מעסיק שלא משלם שכר בזמן (או לא משלם אותו כלל), חייב לשלם לעובד פיצויי הלנת שכר בסכומים גדולים מאוד. חשוב לומר כבר עתה, כי בתי-הדין לעבודה ממעטים מאוד בפסיקת פיצויי הלנת שכר. לכן, ברוב המקרים, אין פיצוי אמיתי ומשמעותי על שכר שלא שולם בזמן. הפיצוי שניתן בדרך-כלל אף לא מכסה את הזמן, טרחה ועלויות שכרוכות בניהול הליך משפטי. 

כמובן שישנם מקרים חריגים שבהם שופט מסוים במקרה מסוים יחליט שיש נסיבות שמצדיקות פסיקת פיצויי הלנה משמעותיים, אך מדובר במקרים נדירים יחסית.

ייעוץ על ידי עורך-דין לדיני עבודה

כאשר עובד נקלע לבעיה כלשהי מול המעסיק, הדבר הראשון שכדאי שיעשה הוא להתייעץ עם עורך דין לענייני עבודה. ייעוץ בדיני עבודה חשוב לקבל מעורך דין בעל ניסיון בתחום דיני העבודה באופן ספציפי, ולא מכל עורך-דין. עורכי-דין רבים שאינם עוסקים בתחום דיני העבודה באופן יומיומי ושוטף עשויים להציע ייצוג בתחום זה, אך במקרים רבים ניהול הבעיה עשוי להיות שלא על הצד הטוב ביותר.

כאשר מדובר בתביעות שכר בסכום לא גבוה – של כמה אלפי שקלים למשל – אין כדאיות ליטול ייצוג של עורך-דין בהליך משפטי ארוך ויקר. יחד עם זאת, בהחלט אפשר להסתפק בייעוץ חד פעמי כדי לקבל הדרכה כיצד לפעול. ייעוץ כזה יכול לחסוך במרבית המקרים הימנעות מהליכים מיותרים וחיסכון בזמן ובכסף. לעתים רבות עורך-הדין עשוי לאתר זכויות נוספות שמגיעות לעובד שהוא לא היה מודע להן.

משרדנו נותן ייעוץ למאות לקוחות בחודש, ומגלה שוב ושוב, כי אנשים אינם מודעים לזכויות שלהם: מצד אחד הם לא יודעים מה מגיע להם או כיצד לפעול ולתבוע, ומהצד השני רבים מאמינים שהם זכאים לזכויות וסכומים משמעותיים הרבה יותר ממה שריאלי שיקבלו בהליך משפטי. אין טעם להגיש תביעה על 50,000 ש"ח כשהתוצאה שתתקבל תהיה 2,000 ש"ח.

התפטרות עקב אי תשלום משכורת

אי תשלום משכורת זוהי סיבה ראשונה במעלה שמאפשרת לעובד לבחור באפשרות של התפטרות בדין מפוטר. כלומר, להתפטר תוך זכאות לפיצויי פיטורים מלאים ודמי אבטלה. במקרה כזה, חשוב לשלוח למעסיק מכתב התראה לפני ההתפטרות, ואם הבעיה לא נפתרת או חוזרת ונשנית, רשאי העובד להתפטר תוך זכאות מלאה לזכויות.

כמובן, שהעובד אינו חייב לממש את הזכות הזו, והוא רשאי לתבוע את שכרו ולהמשיך לעבוד.

הגשת תביעה לבית-הדין לעבודה

הדרך העיקרית למיצוי זכויות של עובד, ובפרט תשלום משכורת – היא הגשת תביעה לבית-הדין לעבודה. לא ניתן להגיש תביעה למשכורת לבית-המשפט לתביעות קטנות גם כאשר מדובר בתביעות קטנות מאוד. הסמכות היחידה היא לבית-הדין לעבודה. 

כאשר מדובר בתביעה קטנה, של עובד שעבד תקופה קצרה ומשכורתו לא שולמה לו, בסכומים של כמה אלפי שקלים ואף יותר – כדאי להגיש את התביעה לבית-הדין לעבודה לבד וללא ייצוג של עורך-דין. עלויות ייצוג על-ידי עורך-דין לא יצדיקו ייצוג בתביעה קטנה. אם מדובר בתביעה גדולה של כמה עשרות אלפי שקלים, חשוב ליטול ייצוג של עורך-דין, ובכל מקרה להתייעץ עם עורך-דין לפני ביצוע כל פעולה.

הגשת תלונה למשרד העבודה

אפשרות נוספת העומד בפני עובד שמשכורתו לא שולמה לו, היא הגשת תלונה למשרד העבודה. את התלונה ניתן להגיש דרך אתר האינטרנט של משרד העבודה. הגשת התלונה עשויה לפתור את הבעיה עבור העובד, מאחר שהמעסיק צפוי לחקירה וביקורת של משרד העבודה, ואם יתברר בחקירה זו שהוא אכן הלין את שכרו של העובד – הוא צפוי לקנס של אלפים ואף עשרות אלפי שקלים.

למעשה, ההליך במשרד העבודה אינו פותר באופן ישיר את אי תשלום השכר של העובד. אך עצם הסיכון שעומד בפני המעסיק עשוי לגרום לו לקחת את עצמו בידיים, על-מנת להימנע מקנס משמעותי, ולמהר ולשלם את השכר לעובד.

אי תשלום משכורת עקב פשיטת רגל של החברה

במקרים שבהם המעסיק אינו משלם שכר עקב כך שהוא הגיע לחדלות פירעון ופשיטת רגל (או הליכי פירוק במקרה של חברה), אין טעם לנקוט בהליכים בבית-הדין לעבודה או במשרד העבודה. למעשה, כבר בשלב שחברה מפסיקה לפעול, או שהעסק עצמו נסגר, או שכל העובדים מפוטרים תוך אי תשלום הזכויות שלהם – די ברור שהליכים רגילים כבר לא יפתרו את הבעיה. זאת מאחר שחברה אין כסף לשלם, גם אם בית-הדין לעבודה יחייב אותה לעשות זאת.

במצב כזה, יש לנקוט בהליך של פירוק חברה על ידי עובדים. את הזכויות החסרות – משכורת, פיצויי פיטורים, חופשה, הבראה, פנסיה ועוד – צפוי העובד לקבל מהמוסד לביטוח לאומי. מדובר בהליך משפטי לא קצר ולא פשוט, שנמשך בדרך כלל כשנה עד שנה וחצי, אבל בסופו העובד צפוי לקבל את הזכויות המגיעות לו. הליך כזה ניתן להגיש כמובן בסיוע של עורך-דין.

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן