יחסי עובד מעביד קבלן משנה

מתי מתקיימים יחסי עובד מעביד עם קבלן משנה

לא כולם יודעים, אבל יחסי עובד ומעביד לא נקבעים בהסכמה או בחוזה וכאשר "מעסיק" מנפיק תלוש שכר ל"עובד". יחסי עובד מעביד נקבעים למעשה בהתאם למהות היחסים בין הצדדים. גלומר, אף אם הצדדים קבעו בהסכם שלא יהיו ביניהם יחסי עובד ומעביד – יכול מי שטוען ליחסי עבודה (העובד), לטעון בדיעבד, כי התקיימו בין הצדדים יחסי עובד ומעביד. כפועל יוצא, אותו עובד יוכל לתבוע זכויות של עובד – פיצויי פיטורים, פנסיה, חופשה ועוד.

גם במקרים אחרים, של יחסי התנדבות, או עבודה משותפת במסגרת קשר זוגי וכדומה – יוכל צד אחד לטעון בדיעבד שלמעשה התקיימו יחסי עובד מעביד והוא זכאי לזכויות של עובד.

מה הם יחסי עובד מעביד

מאחר שהמעסיק נתפס כצד החזק, לעומת העובד, מחובתו לבחון בעצמו את מהות היחסים בין הצדדים. וכך, לקבל אותו לעבודה אך ורק במסגרת יחסי עבודה רגילים, להנפיק לו תלוש שכר ולשלם לו זכויות מלאות.

רק במקרים חריגים, בהם ברור שקבלן המשנה (או הפרילנסר) קיבל שכר מאוד גבוה לעומת עובד שכיר מקביל, ובנסיבות בהן הוא זה שעמד על כך שהוא יועסק לא כעובד זכיר – עשויה תביעתו להידחות על-ידי בית-הדין לעבודה.

המבחנים לקביעת יחסי עובד מעביד

במקרה שמוגשת תביעה מצד מי שטוען ליחסי עבודה וכפועל יוצא תובע זכויות כספיות, בוחן בית-הדין לעבודה מספר מבחנים לבדוק האם אכן מדובר ביחסי עובד מעביד.

המבחן המרכזי הוא "מבחן ההשתלבות". מבחן ההשתלבות כולל פן החיובי ופן שלילי:

פן חיובי: העובד אכן השתלב במקום העבודה ועבודתו היא חלק אינטגרלי מהפעילות של החברה.

פן שלילי: לעובד אין עסק נפרד. בעניין זה נבדק אם הוא מעסיק עובדים, שוכר משרד, משקיע כספים וכדומה. 

ככל שמתקיימים שני מבחני משנה אלה – סביר שייקבע כי התקיימו יחסי עובד מעביד.

ישנם מבחני עזר נוספים לבחינת התמונה הכוללת על-מנת לקבוע אם התקיימו יחסי עובד מעביד.

פיקוח ושליטה – בוחנים האם המעסיק מפקח על עבודתו של העובד.

ביצוע אישי – בוחנים האם העובד יכול לשלוח מחליף או עובד מטעמו או שהוא נדרש לבצע את העבודה באופן אישי.

ציוד – בוחנים האם המעסיק העמיד לרשות העובד ציוד, טלפון, רכב, כלי עבודה וכדומה.

משך העסקה – ככל שההעסקה ארוכת שנים יותר, יהיה סיכוי רב יותר לקביעת יחסי עובד מעביד.

יחסי עובד מעביד – פסקי דין

פסק הדין העדכני ביותר בנושא יחסי עובד מעביד הוא פסק-דין כותה (גבריאל כותה נגד מדינת ישראל). פסק-הדין ניתן בחודש אפריל 2021. מדובר בפסק-דין של בית-הדין הארצי לעבודה, שכרך 3 הליכים נפרדים (כותה הוא אחד מהם), ובהם בית-הדין סקר את הפסיקה רבת-השנים בנושא, עדכן אותה, יישם אותה בכל אחד משלושת המקרים שבפסק-הדין, וקבע הלכה חדשה בנושא של פיצוי "לא ממוני" לאדם שמועסק כקבלן משנה או פרילנסר אבל למעשה התקיימו יחסי עובד מעביד.

בפסק-דין כותה, נקבע לראשונה, כי קבלן משנה יכול להיות זכאי לפיצוי כספי משמעותי, על עצם העובדה שהוא הועסק שלא כשכיר, על-אף שברור היה שמדובר במקרה של יחסי עבודה. כותה עצמו הפסיד בתביעה. במקרה השני, של דן רובין, נקבע כי הוא זכאי לפיצוי לא ממוני של 120,000 ש"ח. הפיצוי הגבוה נקבע למרות ששכרו של דן רובין היה גבוה ביחס לשכר של עובד שכיר מקביל. כך, על אף שהתובע לא היה זכאי לפיצויי פיטורים רגילים, הוא זכה בפיצוי משמעותי, על עצם העובדה שהועסק במסגרת שהיא לא עם תלוש שכר ויחסי עובד מעביד. הפיצוי נועד להרתיע מעסיקים להעסיק עובדים בצורה כזו.

הכנסו כאן לקריאת פסקי דין נוספים בנושא יחסי עובד מעביד קבלן משנה

דוגמאות למקרים של יחסי עובד מעביד קבלן משנה

תארו מקרה שבו עובד זוטר, שעובד כעובד כללי בסופרמקרט, מתבקש למסור חשבוניות מס על עבודתו. שכרו החודשי  -8,000 ש"ח (+מע"מ). העובד מועסק 6 ימים בשבוע, 8-9 שעות בכל יום, לובש את בגדי העבודה של הסופרמקרט, זהו מקום עבודתו היחיד, אין לו עבודה או לקוחות אחרים, אין תחתיו עובדים והוא מועסק בסופרמרקט במשך מספר שנים. ברור שזהו מקרה קלאסי שבו יתקיימו יחסי עובד מעביד בוודאות, והעובד יהיה זכאי לפנסיה וזכויות עבודה מלאות, גם אם הוחתם על הסכם שאומר אחרת.

במרבית המקרים המקרה מורכב יותר; השכר גבוה משמעותית, התפקיד מורכב יותר, לא תמיד ברור אם מדובר בעבודה שהיא חלק אינהרנטי מהעבודה של החברה או שירות חיצוני ועוד. 

לדוגמא: מקרה שבו אדם עובד כתאורן במועדון. המועדון לא פתוח כל יום. התאורן עובד באופן עצמאי על התאורה בזמן שהמועדון פתוח, לפי ימי עבודה שמסוכמים מראש, בדרך כלל בסופי שבוע אך לעתים גם באמצע שבוע. כל יום עבודה נמשך כ-5 עד 7 שעות, בהתאם לשעות הפעילות של המועדון. זהו מקרה גבולי. במקרה מעין זה, בית-הדין יבחן מבחנים נוספים על-מנת לקבוע אם התקיימו יחסי עובד מעביד – האם לעובד היו לקוחות או מקומות עבודה נוספים, מבחן הציוד, משך זמן העבודה, מידת הפיקוח על עבודת העובד ועוד.

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן