אי תשלום פיצויי פיטורין – מה עושים?

למי מגיעים פיצויי פיטורים

פיצויי פיטורים מגיעים לכל עובד שעבד לפחות שנה אחת במקום העבודה ופוטר. גם במקרה שהעובד התפטר בדין פיטורים (כלומר עקב הרעת תנאי עבודה או אי תשלום זכויות וכדומה) – הוא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים. עובד שמתפטר ללא סיבה מזכה, אינו זכאי לפיצויי פיטורים, אך הוא עשוי להיות זכאי לפיצויי פיטורים חלקיים, כפי שנצברו עבורו בקרן-הפנסיה. במקרה של אי תשלום פיצויי פיטורין יש להגיש תביעה לבית-הדין לעבודה.

פיצויי פיטורים יהיו בדרך-כלל בגובה של משכורת אחת לכל שנת עבודה. קראו כאן עוד בנושא חישוב פיצויי פיטורים.

מה עושים במקרה של אי תשלום פיצויי פיטורין

במקרים רבים מעסיקים מפטרים את העובד ולא דואגים לתשלום פיצויי פיטורים. התשלום צריך להיות בתוך 14 ימים ממועד סיום העבודה. עם-זאת, בדרך-כלל התשלום מבוצע במועד מאוחר יותר, עד ה-10 לחודש העוקב ולעתים אף מעבר לכך. על-פי חוק פיצויי פיטורים עובד זכאי לפיצויי הלנה עקב אי תשלום של פיצויי פיטורים במועד, אך הניסיון מלמד שבמרבית המקרים בתי-הדין לעבודה אינם פוסקים פיצוי כלשהו בגין האיחור בתשלום, ובוודאי שלא פיצוי משמעותי.

ראשית לכל, כאשר עובד מסיים לעבוד עקב פיטורים הוא חייב לוודא שהוא קיבל לידיו מכתב פיטורים. מכתב פיטורים איננו מכתב המודיע על סיום העסקה, אלא מכתב שבו המעסיק כותב שהוא זה שיזם את הפיטורים של העובד. כלומר, אין להסתפק במכתב בו המעסיק כותב שהעובד סיים לעבוד בתאריך זה וזה, כדי שלא תהיה מחלוקת בשלב מאוחר יותר האם העובד התפטר או פוטר.

למשל, במקרים בהם נוצרת מחלוקת או ויכוח בין העובד למעסיק. והעובד מחליט ללכת הביתה בכעס, או שהמעסיק מורה לעובד לעזוב את העבודה. לא תמיד ברור אם מדובר בהתפטרות או פיטורים או ויכוח חולף. העובד לא תמיד יודע כיצד לפעול במצב כזה. לעתים הוא מוסר למעסיק ימי מחלה. לעתים הוא ממתין בביתו עד שהמעסיק יקרא לו בחזרה. ואז עלול להווצר מצב שהמעסיק יטען שהעובד נטש את העבודה ועל כן אינו זכאי לפיצויי פיטורים. במצבים כאלה חשוב להוועץ עם עורך-דין ולא לפעול לבד.

ישנם מקרים בהם המעסיק לא משלם פיצויי פיטורים כי הוא סבור שהעובד אינו זכאי לתשלום – ואז אין ברירה אלא להיעזר בעורך-דין או להגיש תביעה ישירות לבית-הדין לעבודה. לצד זאת ישנם מקרים בהם אי התשלום נובע מרשלנות וזלזול מצדו של המעסיק. אם מדובר ברשלנות וזלזול, ניתן לפתור את העניין באמצעות הפעלת לחץ על המעסיק, בדרך של משלוח מכתב התראה מעורך-דין. כשאין ברירה כי המעסיק מסרב לשלם, יש לפעול להגשת תביעה לבית הדין לעבודה.

מעסיק שלא דואג לשחרר את כספי הפיצויים מקרן הפנסיה

פיצויי פיטורים נחלקים בדרך כלל לחלק המצוי בקרן הפנסיה, ולהשלמה אותה המעסיק צריך לשלם ישירות לעובד. שני הסכומים יחד מהווים את פיצויי הפיטורים להם זכאי העובד. במקרים רבים, המעסיק לא מוסר לעובד את המסמכים הדרושים לצורך שחרור הכספים מקרן הפנסיה. מדובר במכתב שחרור שמופנה לקרן הפנסיה ובטופס 161. ללא מסמכים אלה, עשוי העובד להתקשות להוציא את הכסף מקרן הפנסיה.

יחד עם זאת, אם חלפו 4 חודשים ממועד סיום העבודה, והמעסיק לא פעל להגשת תביעה או בקשה למשכית כספי הפיצויים מקרן הפנסיה, יכול העובד לפנות לקרן הפנסיה בעצמו ולדרוש את שחרור הכספים אף ללא אישור מפורש מהמעסיק.

ייצוג על-ידי עורך-דין בתביעה של אי תשלום פיצויי פיטורין

במקרים שבהם זכויותיו של העובד מקופחות, אם המעסיק לא משלם פיצויים, או לא מוסר את המסמכים הנדרשים – ניתן לשלוח למעסיק מכתב התראה מעורך-דין, וכשאין ברירה אף להגיש תביעה לבית-הדין לעבודה.

משרדנו ליווה מאות רבות של עובדים שלא קיבלו פיצויי פיטורים מהמעסיק, ומשרדנו הצליח להביא את העניין לפתרון, או בדרך של הדברות מול המעסיק, או בדרך של הגשת תביעה לבית-הדין לעבודה.

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות

אנא מלאו את הפרטים, ועו"ד יחזור אליכם בהקדם האפשרי

דילוג לתוכן