דיני עבודה אורי שאבי

קיזוז משכר העובד

מעסיק רשאי לנכות משכרו של עובד אך ורק ניכויים כספיים שהותרו במפורש בחוק. ניכוי סכומים - כלומר הפחתה של סכומים מהמשכורת.

הניכויים שאותם מותר לנכות מהשכר

- ניכויי חובה - מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות

תשלומים לארגון עובדים

מקדמות שניתנו לעובד על חשבון השכר

חוב שחב העובד למעסיק (למשל בגין הלוואה, אך הניכוי מותר בסכום שאינו יותר מרבע משכר העבודה).

תשלומים לפנסיה

קנס שהוטל על העובד על-פי חוק או הסכם קיבוצי (כגון קנס בגין עבירת חניה לרכב חברה שהעובד נהג בו).

כל ניכוי אחר הוא אסור.

כל ניכוי מהשכר חייב להופיע בתלוש השכר של העובד.

קנס שמטיל המעסיק על העובד

למעסיק אסור להטיל קנס על דעת עצמו - כגון קנס בגין נזק, תאונה, חוסר כספי.

עם-זאת, למעסיק מותר להחתים עובד על התחייבות לעבוד בתקופת מינימום מסויימת, בתמורה לכך שהעובד יעבור קורס או הכשרה בתשלום על-ידי המעסיק. המעסיק רשאי לקנוס את העובד, במקרה שהעובד יפר את התנאי ויתפטר מהעבודה לפני תום התקופה המוסכמת.

הקנס שהמעסיק רשאי להטיל הוא לא יותר מעלות הקורס או ההכשרה, והוא צריך להיות מידתי וסביר ובהתאם לזמן שנותר עד לתום התקופה שהוגדרה בהתחייבות. בית-הדין לעבודה לא ייתן תוקף להטלת קנס גבוה ולא מידתי.

קיזוז נזקים כתוצאה מרשלנות או גניבה

מעביד אינו יכול לנכות משכר עובד נזקים בגין רשלנות של העובד. העובד הוא לא חברת ביטוח של המעסיק.

למעסיק אסור לקזז סכומים בגין חוסר כספי בקופה או בפדיון כספי. יש מעסיקים שמרחיקים לכת ומבקשים מהעובד להשלים את החוסר מכספם. מדובר בהלנת שכר אסורה!

קיזוז חוב מפיצויי פיטורים

מעסיק רשאי לקזז חובות בגין הלוואות ומקדמות שנתן לעובד, מפיצויי פיטורים ויתר הסכומים שהעובד זכאי במסגרת גמר החשבון. הקיזוז יכול להיעשות גם מהמשכורת האחרונה. זאת מאחר שלאחר פיטוריו וסיום יחסי עובד ומעביד, אין למעסיק עוד מקור כספי לגבות ממנו את חובותיו. לכן, גם אם סוכם שהעובד יחזיר הלוואה במספר תשלומים, במקרה שהעובד מפוטר, המעסיק רשאי להקדים את התשלומים ולגבות את מלוא החוב מהמשכורת האחרונה או מפיצויי הפיטורים.

הדגש הוא שקיזוז חוב כזה הוא רק בגין הלוואות ומקדמות כספיות שניתנו לעובד - ולא בגין נזקים.

קיזוז חובות שלא דין - הרעת תנאים

בנסיבות מסויימות, אם המעסיק מנכה סכומים שלא כדין ממשכורתו של העובד, העובד רשאי להתפטר בדין פיטורים, כלומר להתפטר ולהיות זכאי לפיצויי פיטורים מלאים.

פיצויי פיטורים עקב הרעת תנאי עבודה »

לייעוץ ראשוני עם עורך-דין דיני עבודה - התקשר/י 03-6091103

כל הזכויות שמורות לעו"ד אורי שאבי, עורך דין דיני עבודה בתל אביב |  תל אביב, מרכז עזריאלי, הבניין המשולש, קומה 28

איך מגישים תביעה | מפת האתר | צור קשר